Opinie
Met het verdwijnen van de tram uit het straatbeeld, verdwijnt ook de mobiliteit voor kwetsbare groepen.
De vervoerregio MRDH moet daarom verder kijken dan economische belangen, en ook oog hebben voor de mensen die geraakt worden door de herzieningen, schrijft specialist energietransitie Esther Wever.
Wanneer de caféhouder aan de Nieuwe Binnenweg me vertelt dat de tram hier in de straat zal verdwijnen, reageer ik geschokt. Ik kan me de winkelstraat niet voorstellen zonder de tram die hier al meer dan 110 jaar rijdt. De reden? De tram is “te duur”.
De Metropoolregio Rotterdam Den Haag (MRDH), verantwoordelijk voor het openbaar vervoer in de stad, ziet vooral een toekomst voor de metrogebruiker, fietser en wandelaar. In de plannen voor 2030 worden de lijnen 4, 7 en 8 drastisch ingekort. Tram 4 stopt voortaan bij het Eendrachtsplein, tram 8 ter hoogte van het Marconiplein. Tram 7 gaat niet meer over de Oude Dijk. Tram 4 rijdt sinds 1 januari al niet meer verder dan het Heemraadsplein. De Metropoolregio noemt dat een “toekomstvast tramnet”, al is de werkelijke aanleiding kostenefficiëntie.
Al 7 reacties — discussieer mee!
Dank voor dit artikel. De Nieuwe Binnenweg (tram 4) is een racebaan, nog steeds ondanks de kunstgrepen en het tijdelijk optreden tegen dubbelparkeerders. Juist de tram kan daarbij, indirect, verlangzamend werken voor autoverkeer.
https://petities.nl/petitions/behoud-de-tram-in-de-nieuwe-binnenweg-en-schiedamseweg
Dank Inez, dank ook voor de link. Ik ben het met je eens dat ook het dubbel parkeren een groot probleem is. Dat levert vaak erg gevaarlijke situaties op voor fietsers.
Wat ik in dit stuk mis is dat een deel van de argumentatie is dat de tramhaltes die niet goed rolstoeltoegankelijk gemaakt kunnen worden omdat de tram midden op de weg stopt en dat dat met een bus wel relatief makkelijk kan.
Persoonlijk zou ik er om die reden nog wel mee kunnen leven, maar alleen als die bus dan direct vlot door zou rijden naar Centraal Station in plaats van dat er een extra overstap bij komt. De verbinding is nu al ontzettend traag. Ik woon in 110-Morgen en als ik nu zou vertrekken zou ik pas over 38 minuten op het station zijn. Dat wordt dan nóg langer.
Waar ik vooral bang voor ben is dat die verbinding vervolgens nog minder wordt gebruikt omdat hij zo slecht is, en de buslijn over een jaar helemaal vervalt.
Voor wat betreft de ‘wandelstad’, daarvan merk je in Hillegersberg niet veel. De stoep in bijvoorbeeld de Bergse Dorpsstraat is smal en staat vol met bezorgscooters en -fietsen en met foutparkeerders die te lui zijn om twintig meter naar het afhaalrestaurant te lopen. Als je in een rolstoel zit, heb je het daar niet makkelijk.
Dank Alicia voor je goede toevoeging. Ik ben het met je eens dat (rolstoel)toegankelijkheid erg belangrijk is, en dat dat veel beter kan in Rotterdam. Mijn voornaamste reden voor het schrijven van het stuk is dat ik het gevoel heb dat er nu nog geen gedegen onderzoek is gedaan door de MRDH. Wie zijn de gebruikers van de tram, hoeveel daarvan hebben ook alternatieven, en hoe reizen zij het liefst? Daar kan natuurlijk uit komen dat de bus een prima alternatief is. Is natuurlijk wel van belang dat het toegankelijk maken van de haltes niet óók wordt wegbezuinigd. Ik vind het schrijnend dat mensen aan de rand van de stad zo slecht verbonden zijn met het centrum en zo lang moeten reizen.
Als je gaat inzetten op een belangrijkere positie van de metro, lijkt me het laatste wat je moet doen inzetten op een derde stadsbrug in plaats van de metro van Zuidplein naar Kralingse Zoom doortrekken.
Dank Reinout voor je reactie. Ik ben het helemaal met je eens. Een goede analyse van het OV systeem is van belang, juist om een netwerk te creëren waar ook volgende generaties mee uit de voeten kunnen. Nu voor de goedkoopste optie kiezen is niet altijd verstandig.
Als er gebruik wordt gemaakt van vrije busbanen (ipv tramrails) waarop elektrische bussen rijden heb ik niet zoveel moeite met vervanging van tram door bus, als dat het plan is. Maar niet om ruimte te maken voor de auwto. Maar rolstoeltoegankelijkheid is absoluut belangrijk, zeker in de binnenstad.
In het algemeen is rentabiliteit een slecht uitgangspunt voor OV naar mijn mening, dat is meestal korte-termijn-denken. Daarover gesproken….. Die dure lijn naar Hoek van Holland Strand die vandaag is geopend: dat mag wat kosten blijkbaar.
Daarnaast…. trams zijn ook een stukje cultuur.