Ga naar de inhoud

De Rotterdamse haven als schaakbord voor Chinese bedrijven — betaald artikel

Dit artikel is voorzien van een blokkade in verband met betaalde toegang, waardoor een gedeelte van de inhoud pas leesbaar is wanneer je bent ingelogd en beschikt over een geldig abonnement.

Het Hongkong-Chinese consortium CK Hutchison heeft een sleutelpositie in de Rotterdamse haven en de afvalverwerking. Welke gevolgen kan dat hebben nu de spanningen tussen het westen en China toenemen?

beeld: Matzwart

Onafgebroken melden vrachtwagens zich aan de poort van Afval Verwerking Rotterdam (AVR), veel met een oranje waarschuwingsbord ten teken dat de lading gevaarlijke stoffen bevat. Eerst wordt op de weegbrug hun volle gewicht gemeten. Dan stellen ze zich op in een rij waarna ze over een steile hellingbaan naar boven rijden om hun stinkende lading in een enorme betonnen bak te storten. Sinds 1973 wordt hier het restafval verwerkt uit een flink deel van Zuid-Holland. In 2006 verkocht de gemeente Rotterdam het bedrijf aan private investeerders, die het op hun beurt in 2013 weer verkochten aan het Hongkong-Chinese bedrijf CK Hutchison (CKH).

Dit bedrijf is een van de grootste consortia ter wereld. De oorsprong van CKH ligt in 1950, toen Li Ka-shing in Hongkong het plasticfabriekje Cheung Kong oprichtte. Al snel werd duidelijk dat in het onstuimig groeiende Hongkong meer geld was te verdienen in vastgoed en Li verlegde zijn aandacht van plastic naar stenen. Dat legde hem geen windeieren. Zijn bedrijf ging het groeiende kapitaal in steeds meer sectoren beleggen: telefonie, energievoorziening, retail, logistiek en infrastructuur. 

Gerelateerde inhoud

Steun onafhankelijke journalistiek

Als abonnee van Vers Beton kun je alle artikelen onbeperkt lezen en delen met je eigen netwerk.

Misschien vind je dit ook interessant

  • Sex sells, maar betaal er dan ook voor

    • Economie en ondernemerschap

    Hoewel ieder mens ontstaan is uit de daad die we seks noemen, wordt er maar bar weinig over gesproken – laat staan over wie er geld mee verdient of voor betaalt. Terwijl wij vaak zelf ook klant zijn van sekswerkers, al zien we dat niet zo.

  • Er vallen honderdduizenden klimaatdoden door de Rotterdamse oliehandel

    • Haven

    Ondanks internationale klimaatafspraken willen Rotterdamse raffinaderijen tot minstens 2050 aanzienlijke hoeveelheden fossiele brandstoffen blijven maken uit aardolie. Deze geplande productie kan leiden tot honderdduizenden klimaatdoden, blijkt uit niet eerder gemaakte berekeningen van Vers Beton. Hoe gaat onze stad de geschiedenisboeken in?

  • Het plan ‘Ruim baan voor Rotterdam’ is geen bierviltjeswerk

    • Politiek

    Rotterdam The Hague Airport kan worden opgedoekt. Economen berekenden dat het Nederland veel meer oplevert om de grond van de luchthaven te gebruiken voor een woonwijk met veel ruimte voor water en groen. Het ontwerpplan ligt al klaar. Teun van den Ende dook erin.

  • Alle artikelen

De Stadsagenda

De leukste vacatures in en om Rotterdam