Ga naar de inhoud

Kunst in de publieke ruimte: zéker gezeik, maar ook altijd kans op begrip

Anders dan in het museum staat het beeld er in de publieke ruimte helemaal alleen voor. Moments Contained, dat begin deze maand onthuld werd op het stationsplein, wist de eerste wervelwind van mediakritiek al te doorstaan. Kunstenaar Price voegt zich in een Rotterdamse traditie van alledaagsheid en beschaafde maatschappijkritiek, laat kunstkenner Siebe Thissen zien.

Wat een fraai beeld! En wat een heerlijk feestje was de onthulling van Moments Contained op die zonnige vrijdagmiddag. Een gebaar van ‘zachtheid, stilte en onbezorgdheid’ noemt schrijfster Simone Zeefuik het beeld van een anonieme, zwarte vrouw: “Omdat ze naar niemand in het bijzonder kijkt, weet ik dat ik gezien word”. De dagen nadat bekend werd dat dit kunstwerk van Thomas J. Price — een waardige aanvulling op onze toch al zo imposante beeldencollectie — vanaf 2 juni het stationsplein zou sieren, buitelden columnisten en twitteraars over elkaar. Huldebetoon en vileine kritiek wisselden elkaar af op sociale media en in de dagbladen.

Want kunst in de openbare ruimte? Altijd gezeik. Maar laat dit gezeur nu net de kern van deze kunstuiting op straat zijn, door insiders ook wel de ‘vrijheid van panorama’ genoemd: het onvervreemdbare recht van het publiek om vrijelijk te discussiëren over het kunstwerk en daarover naar eigen inzicht te spreken. Ook al ben je geen kunstkenner of heb je helemaal niet de wens je tot een beeld te verhouden, toch doet je mening ertoe. Noem het een democratisch grondrecht in de publieke ruimte. Wellicht is dit de reden dat een kunstwerk doorgaans kort na plaatsing al een bijnaam verwerft. De vrouw van Thomas Price is de derde vrouw op het Weena, de stinkende slagader van onze stad. Aan de rand van het Hofplein vind je de gestileerde male gaze van Willem de Kooning: Seated Woman (1969). Haar bijnaam? De drol. En boven het casino prijkt de gouden vrouw van beeldhouwer Theo Cosby: Flora (1992). Ook zij verwierf een bijnaam: het Weenawijf. Radio Rijnmond vroeg zich direct na de onthulling van Moments Contained af welke bijnaam de Rotterdammers haar “ongetwijfeld zullen geven”.

Gerelateerde inhoud

Steun onafhankelijke journalistiek

Als abonnee van Vers Beton kun je alle artikelen onbeperkt lezen en delen met je eigen netwerk. Je bent al lid vanaf € 7,50 per maand, de eerste maand lees je gratis.

Misschien vind je dit ook interessant

  • Stoppen met Boijmans (zoals het was)

    • Kunst en Cultuur

    Het Boijmans kunnen we beter dicht laten, volgens cultureel ondernemer Hajo Doorn, toeristen weten Rotterdam toch wel te vinden. En cultureel en artistiek was het museum toch al een tijdje vergane glorie. Zijn oplossing: maak er een tempel voor fashion en popcultuur van.

  • De kunst van de Surinaams-Rotterdamse Ro Heilbron schuurt, en is nog steeds relevant

    • Kunst en Cultuur

    Ro Heilbron was protestschilder, caribist en kunstarbeider. Wie was deze man? Vers Beton sprak zijn weduwe, kunstenaars en kunstkenners in Rotterdam en Paramaribo.

  • Opinie: maak van ‘The Culture’ een pijler van het Rotterdams cultuurbeleid

    • Kunst en Cultuur

    Het DNA van Rotterdam bestaat uit The Culture, van hiphop tot community power. Toch krijgt het amper steun. Indirah Tauwnaar & Janpier Brands pleiten in hun opinie voor een radicale stap: 33% van het cultuurbudget naar deze beweging.

  • Alle artikelen

De Stadsagenda

  • De Pulitzer Prize-winnende journalist en bedenker van The 1619 Project, Nikole Hannah-Jones, keer terug naar De Dépendance voor een gesprek over de erosie van democratie, de instrumenten voor verzet en de politiek van wat we ons herinneren.

    Venue: Kantine Walhalla
    Datum:
  • Waste Simmers is a series of collaborations and events organised by artist, gardener and avid composter Kate Price at the Afrikaanderwijk Coöperatie’s Grondstoffenstation to explore possibilities of their collected ‘wastes’. Join us for Waste Simmers #1 Digestive Press – a temporary, low-fi paper factory transforming food scraps, market waste, and ideas into new forms.

    Venue: Het Grondstoffenstation
    Datum:
  • Baroeg Open Air is een jaarlijks festival dat wordt georganiseerd door poppodium Baroeg. Het festival kenmerkt zich door de brede, underground programmering en ontspannen sfeer. Op zaterdag 13 september 2025 vindt de zestiende editie van Baroeg Open Air plaats in het Zuiderpark bij Ahoy. Kinderen t/m 12 jaar hebben gratis toegang.

    Venue: Zuiderpark
    Datum:
  • Bekijk de agenda

De leukste vacatures in en om Rotterdam

  • Jij weet met jouw spark en gevoel voor gastvrijheid onze bezoekers te betoveren en bezorgt iedereen graag een warm welkom. Je houdt van servicegericht werken en wilt graag bijdragen aan een goed kaartverkoopproces voor onze bezoekers.

  • Wil je bijdragen aan het vergroten van het publieksbereik door slim gebruik van digitale systemen, data en technologie en door het uitvoeren van markt- en impactonderzoek?

  • Wij zijn op zoek naar een nieuw lid voor de RvT. We zoeken een toezichthouder met aanvullende competenties van de zittende leden, en daarom bij uitstek iemand uit de culturele sector zelf en bovendien de diversiteit van de raad vergroot. Ervaring is ondergeschikt aan de bereidheid om te leren en ontwikkelen als toezichthouder.

  • Bekijk alle vacatures