Ga naar de inhoud

Conservator FENIX Abdelkader Benali: “De stad drukte een knop in en POEF!” — betaald artikel

Dit artikel is voorzien van een blokkade in verband met betaalde toegang, waardoor een gedeelte van de inhoud pas leesbaar is wanneer je bent ingelogd en beschikt over een geldig abonnement.

Interview

Sinds januari is Abdelkader Benali conservator van het museum voor migratie in de Fenixloods II op Katendrecht. Hij vertelt waarom hij de stad waarin hij opgroeide ontvluchtte en over bijzondere historische objecten die hij tegenkwam.

beeld: Katja Poelwijk

“Waar was Erasmus?” dacht Abdelkader Benali in de jaren negentig over het Rotterdam waar hij toen woonde en opgroeide. Hij miste wereldburgerschap en humanisme in de stad. Daarom vertrok hij naar Leiden, waar hij Geschiedenis studeerde. Hij wilde “heel ver” van het opkomende Fortuynisme vandaan blijven. “Ik lag enorm onder een politiek vergrootglas, dat was heel beklemmend. Op een gegeven moment werd er over migratie gedaan alsof het niet bestond, het werd ontkend. Ik wilde niet leven met die haat, propaganda en het populisme. Die islamdebatten hier, ik wist niet hoe ik me daar tot moest verhouden. Dat de meest populistische partij van Nederland uit deze stad is geboren is een schizofrene handeling,” zegt Benali over Leefbaar Rotterdam. “Een partij die een einde wilde maken aan migratie. Het is eigenlijk een partij die de stad wilde bombarderen, want de hele stad is migratie. Het is heel gek.” 

Hoewel Rotterdam zich toen volgens Benali van migratie leek te distantiëren, opent in 2025 het museum voor migratie in de Fenixloods II. Benali is daar sinds januari conservator. Het beeld in Rotterdam is volgens de schrijver gekanteld: “De stad is tot het besef gekomen dat migratie in haar dna zit. En dat het iets is om trots op te zijn.”

Al 2 reacties — discussieer mee!

  • Mooi dat gastcuratorschap en de waardering voor Robert de Hartogh. Ons boek (samen met Peter Scholten) De Echte Rotterdammer komt van buiten is aan Robert opgedragen. Hij heeft met ons de beelden geselecteerd en wij zien het als een eerbetoon aan deze grote Rotterdammer. Zijn boodschap: we zijn allemaal Rotterdammers.

Schrijf hier je reactie

Heb je geen account? Maak hier een gratis reageerdersaccount aan. En bekijk hier de huisregels van dit forum.

Gerelateerde inhoud

Wil je dit soort artikelen blijven lezen?

Vers Beton kan niet bestaan zonder haar leden. Lees onbeperkt artikelen op Vers Beton voor € 7,50 per maand, de eerste maand is gratis.

Misschien vind je dit ook interessant

  • De muur als politiek medium

    • Kunst en Cultuur

    Muurkunst maakt steden leesbaar, het vertelt je iets over de maatschappelijke thema’s die er spelen. Het is het meest laagdrempelige canvas waar kinderen en jongeren zich op kunnen uitdrukken. In deze Talk of the Town zingt Siebe Thissen een lofzang op street art, murals en graffiti.

  • Door het Arab Film Festival en de aardbeving in Marokko besefte ik: mijn moeder is een Atlasleeuwin

    • Kunst en Cultuur

    De aardbeving in Marokko heeft ook impact op de familie van Amal Akbour. Haar zeventigjarige moeder wil ter plekke gaan helpen. Het doet Akbour denken aan de vrijgevochten vrouwen die ze op het witte doek tijdens het Arab Film Festival zag.

  • De Tweede Wereldoorlog maakte vooral joodse kunstenaars onzichtbaar in Rotterdam

    • Kunst en Cultuur

    In deze Talk of the Town sprak Siebe Thissen met kunsthistoricus Sandra Smets over haar nieuwe boek De vuurvogelgeneratie. Kunstenaars in een verwoeste stad. Over hoe het Boymans tijdens de bezettingsjaren steeds verder verstrikt raakte in het web van nazipropaganda en hoe joodse kunstenaars in de vergetelheid raakten.

  • Alle artikelen

De agenda die je aan het denken zet

De leukste vacatures in en om Rotterdam