Ga naar de inhoud

Op de Beukelsdijk kan je 160 keer per dag van je sokken worden gereden – dus de buurt kwam in actie — betaald artikel

Dit artikel is voorzien van een blokkade in verband met betaalde toegang, waardoor een gedeelte van de inhoud pas leesbaar is wanneer je bent ingelogd en beschikt over een geldig abonnement.

De scholen zijn weer begonnen! En daarmee wordt de verkeersonveiligheid rondom de Beukelsdijk, de ‘schoolste straat van Nederland’, nog prangender. Voor de buurt was de maat vol. “Iedereen is hier wel eens bijna van z’n sokken gereden.”

Foto: Lisa Diederik

Jorden Lentze (42) fronst. Aandachtig bestudeert hij een gelamineerd A4’tje dat met ducttape op een lantaarnpaal geplakt zit: “Getuige gezocht van fietsongeval 16 februari 14.25 u. Op het fietspad op de Beukelsdijk naast bushalte Henegouwerplein”. Onder de tekst prijken een 06-nummer en twee foto’s: een screenshot uit Google Maps van de Beukelsdijk en een verkreukelde man die op de grond ligt, ogenschijnlijk het slachtoffer van het fietsongeval.

Het klinkt als een inwisselbaar ongeluk. Een automobilist en fietser betreden elkaars wereld en komen in botsing, de fietser delft het onderspit. Maar op de Beukelsdijk in Rotterdam-West gebeuren dergelijke verkeersongelukken vaker dan elders. Zo vaak dat de gemeente de Beukelsdijk als black spot heeft bestempeld: een verkeerslocatie waar drie aaneengesloten kalenderjaren minimaal zes letselongevallen plaatsvonden. 

Black spot

Rotterdam heeft momenteel negentien black spots op de lijst staan waar actief aan wordt gewerkt, laat de gemeente weten bij monde van een woordvoerder. Jaarlijks worden circa tien tot vijftien black spots aangepakt als er een “eenduidig ongevallenbeeld heerst”. “De maatregelen richten zich op het elimineren van de oorzaken, veelal door de weg anders in te richten”, aldus de woordvoerder. Zo is de op de Bovendijk-Fairoaksbaan van een kruispunt een rotonde gemaakt, en op de Molenvliet-Bovendijktunnel zijn verkeerslichten geïnstalleerd zodat fietsers veiliger kunnen oversteken.

Lentze woont aan de Beukelsdijk. Hij wijst vanaf de bushalte Henegouwerplein naar de middelbare school Het Lyceum in de verte: “Dit is een van de ‘schoolste’ straten van Nederland, er liggen maar liefst vijftien scholen in de buurt.” Maar de Beukelsdijk is ook een drukke verbindingsweg tussen Schiedam en de Rotterdamse binnenstad, die uitmondt in het Weena. Hulpdiensten maken er gebruik van, net als stadsbussen 38 en 40. “Het is een lange, rechte weg, dus dan weet je wat er kan gebeuren”, zegt Lentze, doelend op hardrijders. “Mijn bovenbuurvrouw had laatst ruzie met iemand die hier keihard kwam aan rijden. Iedereen is hier wel eens bijna van z’n sokken gereden.”

Al 2 reacties — discussieer mee!

  • Mooi symbolisch dat reclamebord in het bushokje dat het zicht beneemt bij het zebrapad aan het einde van de Beukelsweg. Borden boven de weg vallen mij als bestuurder eigenlijk zelden op – ben vast niet de enige. Het zou een kleine ingreep zijn om het reclamebord aan de achterste lange zijde van het bushokje te plaatsen waarna een transparante zij-gevel zicht kan geven op overstekende wandelaars.

    Helaas zou aandacht voor de overstekende wandelaars ten koste kunnen gaan van de aandacht van de passerende automobilist voor het reclamebord. Dat zou toch zonde zijn. Misschien valt er nog wel wat te winnen bij Toto of Holland Casino.. Met het belastinggeld dat we via die weg kunnen innen kunnen we dat letsel prima repareren in het ziekenhuis – plek zat. Lang leve de economie!

  • Hier en daar wat meer kritisch doorvragen had ik goed gevonden.

    De situatie nu wordt geschetst, dan “de maat was vol.” Ineens tijdssprong naar 2017. Er wordt een buurtinitatief opgericht. Het initiatief krijgt een bak geld, maakt wat lijntjes op de straat, hangt wat posters op en vervangt straatborden.

    De borden had de gemeente ook kunnen doen, zonde van het geld. De lijnen op de straat zijn intussen weer verdwenen, zonde van het geld. Posters zijn lang vergeten.

    En hoezo is de gemeente hier niet voor verantwoordelijk? Ze hebben toch al een “Black spot” geconstateerd. Niet ingrijpen, wetend dat de verkeerssituatie hier zo problematisch is, zou ik crimineel noemen.

    De “Silver lining” aan het einde van het stuk is dat auto’s niet meer zo snel kunnen rijden omdat je altijd in de file staat? Terwijl het doorstromen van het verkeer juist een argument tegen drempels was…? Het wordt bijna een satire.

    Bij het brengen van m’n kinderen naar school (op de Beukelsdijk) vind ik overigens niet alleen het gedrag van automobilisten erg. Voor de mensen die bij een onoverzichtelijke situatie met honderden van ouders en kinderen op fietspad en stoep met 30km/h er langs heen brommen, racefietsen of pedelecen is een speciale plaats in de hel gereserveerd.

Schrijf hier je reactie

Heb je geen account? Maak hier een gratis reageerdersaccount aan. En bekijk hier de huisregels van dit forum.

Gerelateerde inhoud

Wil je dit soort artikelen blijven lezen?

Vers Beton kan niet bestaan zonder haar leden. Lees onbeperkt artikelen op Vers Beton voor € 7,50 per maand, de eerste maand is gratis.

Misschien vind je dit ook interessant

  • Het Weense woonmodel: “Wonen als de rijken, voor iedereen”

    • Architectuur en stedelijke ontwikkeling

    “De Nederlandse ziekte.” Zo noemen ze in Wenen problematisch woonbeleid. Vergeleken met de blakende sociale huursector in de Oostenrijkse hoofdstad, is ons woonbeleid op sterven na dood. In Wenen wil iedereen een sociale huurwoning. “We willen hier nooit meer weg.”

  • Nieuwbouwplannen verscheuren de Pompenburgflat

    • Architectuur en stedelijke ontwikkeling

    Aan het Hofplein verrijst RISE, de hoogste woontoren van Europa. De sociale huurflat Pompenburg moet daarvoor worden gesloopt. De ooit zo harmonieuze sfeer in het karakteristieke wooncomplex is om te snijden. Maar komt die nieuwe toren er wel? Volgens experts kleven er veel risico’s aan het project, dat bovendien veel minder betaalbare woningen oplevert dan wordt voorgeschoteld.

  • Zeg Roodkapje waar ga je heen? De verkoop van de Delftsestraat is rond

    • Architectuur en stedelijke ontwikkeling

    Een slepend verkoopproces, Amsterdamse ontwikkelaars, ‘verloren’ miljoenen en een gemeente die de spelregels steeds verandert. De verkoop van vier markante panden aan de Delftsestraat ging niet van een leien dakje. Alternatieve ontwikkelaars hebben (weer) het nakijken. “Met welke partijen ga je als gemeente nou in zee?”

  • Alle artikelen

De agenda die je aan het denken zet

  • Tijdens de eerste edtie Extra Space op 14 maart luister je vanaf 19:00 naar de…

    Venue: Leeszaal Rotterdam West
    Datum:
  • De Rotterdamse woningmarkt is krap en de prijzen zijn hoog. De nieuwe Woonvisie, die op 14 maart 2024 wordt vastgesteld, belooft verandering. Maar hoe wordt écht betaalbaar wonen in Rotterdam gerealiseerd? Op 7 maart organiseren AIR, Platform Woonopgave, Recht op de Stad en KeileCollectief het stadsgesprek ‘Betaalbaar wonen: hoe dan?!’Onderwerp van gesprek zijn de nieuwe Woonvisie, de knelpunten in de praktijk en mogelijke oplossingen. De avond wordt afgesloten met het aanbieden van kant-en-klare moties aan Rotterdamse gemeenteraadsleden, die ze op 14 maart kunnen indienen.

    Venue: Keilepand M4H
    Datum:
  • Bubbeldenken geeft geen oplossingen. Steeds weer dezelfde statements en dezelfde “deskundigen”…brrrr, herhaling van zetten. Daarom op zoek naar verrassend andere meningen.

    Venue: Rotterdamse Salon
    Datum:
  • Bekijk de agenda

De leukste vacatures in en om Rotterdam