Ga naar de inhoud

Wat andere musea van het Depot kunnen leren

Minicollege

Afgelopen zomer bezocht cultuursocioloog Dorus Hoebink voor het eerst Depot Boijmans van Beuningen en hij was aangenaam verrast. Niet alleen door het indrukwekkende gebouw of de mooie collectie, maar vooral door de lessen die musea van het Depot kunnen leren. Een minicollege.

Foto: Sylvana Lansu

Vaak blijven allerlei nieuwe museologische inzichten in de wetenschappelijke literatuur nogal theoretisch, maar in het Depot krijgen ze handen en voeten. Daar valt veel van te leren. Ik hoop dat het hernieuwde Boijmans van Beuningen – of ieder ander kunstmuseum – deze waardevolle lessen van het Depot overneemt.

Les 1: Laat wat aan de verbeelding over

In het Depot zijn de kunstobjecten niet keurig gerangschikt in stille en overzichtelijke zalen. Het is een harrewar van trappen naar verschillende opslagplekken die je door een glazen wand kan bekijken. Ik stond voor een van die glazen wanden te kijken naar de afdeling Organische en niet-organische materialen, toen ik iemand achter me hoorde zeggen: “Och, Els kijk nu toch…dat buisstoeltje.” Ik draaide me om en zag een meneer verwonderd de ruimte achter de glaswand in staren. Ik zag zijn hoornen bril, zijn puntschoenen, ik zag Els en ik dacht bij mezelf: ‘Deze meneer heeft in zijn leven al heel wat buisstoeltjes gezien. En toch spreekt en kijkt hij hier met een verwondering die je in normale museumopstellingen maar zelden ziet. Hoe kan dat?’

Gerelateerde inhoud

Steun onafhankelijke journalistiek

Als abonnee van Vers Beton kun je alle artikelen onbeperkt lezen en delen met je eigen netwerk.

Misschien vind je dit ook interessant

  • Niet lullen maar luisteren met filosoof Miriam Rasch

    • Kunst en Cultuur

    Filosoof Miriam Rasch vroeg zich af: wat betekent luisteren precies? Hoe luister je goed? Ze onderzocht het in haar boek Luisteroefeningen. Met een typisch Rotterdams klanklandschap op de achtergrond – een graafmachine, sirenes, optrekkende auto’s – pleit Rasch voor aandachtig luisteren, naar elkaar én naar de stad. “Als je al tien jaar in Rotterdam woont en je hebt nog nooit een racende auto gehoord, heb je dan wel echt een relatie met de stad?”

  • Punk’s not dead in Rotterdam

    • Kunst en Cultuur

    Punkliefhebbers Timo Croes en Gary van Niks hadden genoeg van het reizen naar Amsterdam of Antwerpen voor punkconcerten en richten Nospray op, een organisatie die punkbands naar Rotterdam haalt. “Uiteindelijk zijn we het maar zelf hier gaan organiseren.”

  • In memoriam Erik Brus: pleitbezorger en kroniekschrijver van de Rotterdamse letteren

    • In Memoriam

    Op 17 december overleed Erik Brus op 60-jarige leeftijd in Rotterdam. Erik was een markante persoonlijkheid en speelde een belangrijke rol in de letteren.

  • Alle artikelen

De Stadsagenda

De leukste vacatures in en om Rotterdam