Ga naar de inhoud

Met het invoeren van 30 kilometerzones rijst de vraag: van wie is de straat? — betaald artikel

Dit artikel is voorzien van een blokkade in verband met betaalde toegang, waardoor een gedeelte van de inhoud pas leesbaar is wanneer je bent ingelogd en beschikt over een geldig abonnement.

Reportage

De gemeente wil van Rotterdam waar mogelijk een 30 kilometerzone maken. Dat vergt een geheel nieuwe weginrichting waarbij de auto steeds minder de norm is. De vraag rijst: van wie is de openbare ruimte?

Illustratie: Nina Fernande

Fietsend langs de oude ingang van Diergaarde Blijdorp, zingt het kenmerkende geluid van de ooievaars nog na in je hoofd. Na het afslaan op de Bentincklaan en het oversteken van de Statenweg volgt de Walenburgerweg, die al snel verandert in een woonstraat met winkeltjes en cafés; breed en krap tegelijk. Breed genoeg voor de auto, te krap voor een fietspad. Een hortende stroom scholieren steekt de kruisingen over. Hield je hier eerst je hart vast, de laatste tijd is dat minder. Sinds oktober vorig jaar is de Walenburgerweg een 30 kilometerweg door een “coproductie” van bewoners, gemeente en de Fietsersbond. Willem-Frederik Metzelaar, voorzitter van de Fietsersbond Rotterdam+Regio: “We leren onze kinderen blijkbaar liever dat ze moeten uitkijken: de auto is de norm. Dat is de omgekeerde wereld.”

Gerelateerde inhoud

Steun onafhankelijke journalistiek

Als abonnee van Vers Beton kun je alle artikelen onbeperkt lezen en delen met je eigen netwerk.

Misschien vind je dit ook interessant

De Stadsagenda

De leukste vacatures in en om Rotterdam