Reportage
De gemeente wil van Rotterdam waar mogelijk een 30 kilometerzone maken. Dat vergt een geheel nieuwe weginrichting waarbij de auto steeds minder de norm is. De vraag rijst: van wie is de openbare ruimte?
![](https://www.versbeton.nl/wp-content/uploads/2023/11/Vers-Beton-Nina-Fernande-Rotterdam-30km-per-uur-2023-1024x576.jpg)
Fietsend langs de oude ingang van Diergaarde Blijdorp, zingt het kenmerkende geluid van de ooievaars nog na in je hoofd. Na het afslaan op de Bentincklaan en het oversteken van de Statenweg volgt de Walenburgerweg, die al snel verandert in een woonstraat met winkeltjes en cafés; breed en krap tegelijk. Breed genoeg voor de auto, te krap voor een fietspad. Een hortende stroom scholieren steekt de kruisingen over. Hield je hier eerst je hart vast, de laatste tijd is dat minder. Sinds oktober vorig jaar is de Walenburgerweg een 30 kilometerweg door een “coproductie” van bewoners, gemeente en de Fietsersbond. Willem-Frederik Metzelaar, voorzitter van de Fietsersbond Rotterdam+Regio: “We leren onze kinderen blijkbaar liever dat ze moeten uitkijken: de auto is de norm. Dat is de omgekeerde wereld.”
Nog geen reactie — begin de discussie!