Onderzoeksjournalistiek
Torenhoge huren met schimmige community- en servicekosten, maandenlang een bouwput voor de deur, lekkages en een huisbaas die niet thuis geeft. Toch durven huurders in de vrije sector niet snel te klagen, omdat ze afhankelijk zijn van hun verhuurder. Maar het kan wel degelijk helpen. Lees het onderzoek van Teun van den Ende.
Dit artikel in het kort
- Door de schaarste op de woningmarkt en lange wachtlijsten voor sociale huur, zijn veel woningzoekenden aangewezen op een commerciële huurwoning.
- Verhuurders werken met woonconcepten met allerhande services waar huurders lang niet altijd voor kiezen, maar ze zijn wel verplicht eraan mee te betalen.
- Deze nieuwe woongebouwen vertonen na oplevering ook vaak nog gebreken.
- Omdat huurders vinden dat ze geen waar voor hun geld krijgen ontstaat er onbegrip, zeker bij huurders met een tijdelijk contract.
- Sommige huurders schakelen een advocaat in waarna een juridisch gevecht volgt.
De chique hoofdingang van rijksmonument West507 ligt aan een groen, vernieuwd speelplein aan de Westzeedijk. Het statige pand van rode baksteen werd in 1909 als kantoorgebouw gebouwd voor de firma Stokvis en Zonen en kreeg later de naam ‘Oceaanhuis’. Drie jaar geleden transformeerde Mei Architecten het tot woongebouw met op het dak een extra woonlaag. Achter de enorme vensters liggen verdiepingen van bijna 5 meter hoog. Een atrium met open dak zorgt voor daglicht tot diep in het gebouw.
Het pand telt 183 woningen en de Amsterdamse investeerder Rockfield Real Estate die West507 beheert en verhuurt, raakt ze zonder moeite kwijt. Laatst meldden zich maar liefst vijftig geïnteresseerden voor een vrijgekomen woning. Dat zijn voornamelijk jongeren tot 34 jaar, een doelgroep waar veel verhuurders zich in de commerciële huurmarkt op richten. Edvard van Luijn is commercieel directeur van Rockfield Real Estate, dat in amper tien jaar uitgroeide tot een speler van formaat op de commerciële woningmarkt: “Wij zorgen dat jongeren een woning krijgen in de grote steden. We hebben momenteel circa vijfduizend tevreden huurders.” Maar die indruk krijg ik niet, na gesprekken met drie huurders van West507.
Door de immense druk op de woningmarkt zijn huurders sterk afhankelijk van hun verhuurder en durven ze vaak niet te klagen
Nog geen reactie — begin de discussie!