Ga naar de inhoud

Hoe Millennials en Gen-Z de kunstmarkt gaan veranderen

Talk of the Town

Millennials en Gen-Z zijn de nieuwe generatie kunstkopers. Ze zijn niet vermogend, maar dat geeft niet: ze gaan voor betaalbare kunst, online. Jonasz Dekkers sprak met een ondernemer die samen met een compagnon deze affordable art aan de man brengt en opkomende kunstenaars naar een hoger plan wil tillen.

beeld: Joep Brouwer

Jonge generaties leiden de kunstmarkt, blijkt uit onderzoek. Millennials zijn qua besteding de hardst groeiende generatie in de kunstwereld én bepalen de koers van de kunstmarkt. En Gen-Z komt eraan. Het groeiende aandeel jonge kunstkopers is vooral te danken aan de opkomst van online kunstverkoop. Waar in 2019 nog 44 procent van de kunst via online wegen werd aangekocht, was dat in 2022 maar liefst 85 procent.

Gerelateerde inhoud

Steun onafhankelijke journalistiek

Als abonnee van Vers Beton kun je alle artikelen onbeperkt lezen en delen met je eigen netwerk. Je bent al lid vanaf € 7,50 per maand, de eerste maand lees je gratis.

Misschien vind je dit ook interessant

  • Heeft Rotterdam straks nog wel een kunstacademie? Toekomst WdKA onzeker door fusieplannen

    • Kunst en Cultuur

    Hogeschool Rotterdam heeft reorganisatieplannen. Onderdeel daarvan is een mogelijke fusie tussen de Willem de Kooning Academie en het Instituut voor Communicatie en Informatietechnologie. Daarmee verliest de kunstacademie mogelijk haar naam, zelfstandige positie en medewerkers.

  • Grote culturele instellingen zwijgen over de genocide in Gaza 

    • Kunst en Cultuur

    Na meer dan twee jaar oorlog wordt er gesproken over een mogelijke wapenstilstand in Gaza. Terwijl meer dan 2000 kunstenaars oproepen tot een culturele boycot van Israël houden de grote spelers in Rotterdam hun lippen stijf op elkaar. Een stilte die steeds zwaarder begint te wegen.

  • Het succesverhaal van het Rotterdams Wijktheater

    • Kunst en Cultuur

    Het Rotterdams Wijktheater weet bewoners die normaal niks met theater hebben, toch te bereiken. Sterker nog: het krijgt bewoners zelfs op de planken om in een voorstelling te spelen over hun eigen verhaal. Hoe krijgen ze dat voor elkaar?

  • Alle artikelen

De Stadsagenda

  • Join us for Waste Simmers #3 ‘Recyclable Life Drawing’ – Nice Flaps meets Grondstoffenstation. Programmed by Kate Price.

    Venue: Gemaal op Zuid
    Datum:
  • Overal in de keten nemen partijen verantwoordelijkheid – van architecten en steden tot financiers en ontwikkelaars. Deze editie van Carbon Stories laat zien hoe de markt de koers verandert: dertien toonaangevende vastgoedpartijen zetten een nieuwe standaard voor de materiaalgebonden CO₂-uitstoot van nieuwbouwprojecten.

    Venue: Keilepand
    Datum:
  • Gesprek over ontwerpend onderzoek en de impact van water bij coöperatieve gebiedsontwikkeling Keilekwartier. Ontwerpers en experts gaan met buurtbewoners en ondernemers in gesprek over hoe collectiviteit en een coöperatieve aanpak kunnen bijdragen aan een klimaatadaptieve stadswijk.

    Venue: Keilepand
    Datum:
  • Bekijk de agenda

De leukste vacatures in en om Rotterdam