Ga naar de inhoud

Hoe Millennials en Gen-Z de kunstmarkt gaan veranderen

Talk of the Town

Millennials en Gen-Z zijn de nieuwe generatie kunstkopers. Ze zijn niet vermogend, maar dat geeft niet: ze gaan voor betaalbare kunst, online. Jonasz Dekkers sprak met een ondernemer die samen met een compagnon deze affordable art aan de man brengt en opkomende kunstenaars naar een hoger plan wil tillen.

beeld: Joep Brouwer

Jonge generaties leiden de kunstmarkt, blijkt uit onderzoek. Millennials zijn qua besteding de hardst groeiende generatie in de kunstwereld én bepalen de koers van de kunstmarkt. En Gen-Z komt eraan. Het groeiende aandeel jonge kunstkopers is vooral te danken aan de opkomst van online kunstverkoop. Waar in 2019 nog 44 procent van de kunst via online wegen werd aangekocht, was dat in 2022 maar liefst 85 procent.

Gerelateerde inhoud

Steun onafhankelijke journalistiek

Als abonnee van Vers Beton kun je alle artikelen onbeperkt lezen en delen met je eigen netwerk.

Misschien vind je dit ook interessant

De Stadsagenda

De leukste vacatures in en om Rotterdam