Jaarlijks stoomt Hogeschool Rotterdam tienduizenden studenten klaar voor het zakenleven. Het maakt het dé plek om te werken aan een nieuwe economie, volgens afzwaaiend lector Betekeniseconomie Kees Klomp. “Studenten worden nu nog gebrainwasht door materieel welvaartsdenken, maar juist die manier van denken sloopt de aarde voor toekomstige generaties.”
“Ik maak me grote zorgen. We gaan richting 3 graden opwarming. Als dat doorzet, krijgen we te maken met extreme gevolgen. Sommige scenario’s voorspellen een zeespiegelstijging van 7 meter voor het eind van deze eeuw. Rotterdam bestaat dan niet meer”, vertelt Kees Klomp ernstig. “Deze existentiële crisis is de realiteit waar studenten na hun opleiding in terechtkomen. Het komt niet per se goed. Daar moeten we hen op voorbereiden en ik ben trots dat we dit doen op de Hogeschool Rotterdam.”
Verwoestend systeem
Klomps onderzoeksfunctie werd drie jaar geleden speciaal voor hem opgezet. “Als eerste hogeschool in Nederland erkende Hogeschool Rotterdam dat het huidige economisch systeem verwoestend is. Klimaatverandering, instorting van biodiversiteit, welvaartsongelijkheid, politieke polarisatie, een toename van depressies en burn-outs; allemaal symptomen die laten zien dat wat we nu doen, niet werkt. Sterker nog, hogescholen leren studenten onderdeel te zijn van het probleem, in plaats van de oplossing.” Het College van Bestuur van Hogeschool Rotterdam concludeerde dat het economieonderwijs op de schop moest en vroeg Klomp deze taak van bijna mythische omvang op zich te nemen. Hij accepteerde. Klomp: “Ik ben een activist. Ik wil iets veranderen. Voor mijn kinderen, voor toekomstige generaties. Dat kan vanuit die positie op de hogeschool.”
“Lesgeven moet midden in de samenleving gebeuren. Nu gaat het vooral over kennisoverdracht, maar iemands persoonlijke verhaal veranderen gaat over identiteitsvorming. Klimaatverandering is hier een goed voorbeeld van. Ik kan in een uur de feiten van klimaatverandering vertellen, maar dat heeft geen enkel effect op of je er iets aan gaat doen. Daarvoor moet je de problematiek eerst echt ervaren.” Hoe doe je dat? “Ga bijvoorbeeld met studenten naar een demonstratie op de A12 van Extinction Rebellion. Niet om mee te doen, maar om met de mensen daar in gesprek te gaan.”
Eigenlijk is economie boterzachte sociale wetenschap. Het is super ideologisch
“Sommige mensen vinden een activist in het onderwijs ongemakkelijk. Kritiek uit die hoek bestempelt mijn werk – waarschijnlijk terecht – als een ‘linkse hobby’. Daarover kan ik in gesprek, maar alleen als we ook hardop zeggen dat het huidige economieonderwijs een rechtse hobby is. We leren op school economie aan de hand van wiskundige formules en berekeningen, als een soort knetterharde natuurwetenschap. Maar eigenlijk is het boterzachte sociale wetenschap. Het is super ideologisch.”
Nog geen reactie — begin de discussie!