Ga naar de inhoud

“De getuigenissen in mijn film horen bij een helingsproces” – Rotterdamse historie op IFFR — betaald artikel

Dit artikel is voorzien van een blokkade in verband met betaalde toegang, waardoor een gedeelte van de inhoud pas leesbaar is wanneer je bent ingelogd en beschikt over een geldig abonnement.

Twee Rotterdamse makers gebruiken historische gebeurtenissen in hun films om de stad in een nieuw perspectief te tonen; Cihad Caner de rellen in de Afrikaanderwijk en Carel van Hees de coronalockdowns. Op de RTM-dag van het IFFR gaan ze in première.

Video still uit een film
Still: (Re)membering the riots in Afrikaanderwijk in 1972 or guest, host, ghos-ti

Deze week start het International Film Festival Rotterdam (IFFR), met op vrijdag 26 januari de ondertussen traditionele RTM- dag. Tijdens dit programma in LantarenVenster staan verhalen en makers uit Rotterdam centraal, met naast films ook gesprekken, kunst en performances.

Vers Beton sprak twee makers wier films die dag in première gaan: Cihad Caner en Carel van Hees. Beide filmmakers gebruiken historische gebeurtenissen in de stad om een nieuw perspectief op het heden te laten zien. En hoewel ze dat allebei op een heel eigen manier doen, hebben beide films een essayistisch karakter met een sterke signatuur van hun maker. 

Kunstenaar Cihad Caner

Cihad Caner is een Turks-Nederlandse kunstenaar die woont en werkt in de Afrikaanderwijk. Hij maakte de film (Re)membering the riots in Afrikaanderwijk in 1972 or guest, host, ghos-ti. In de film zie je archiefbeelden van de rellen in 1972, zij aan zij met recente beelden van de wijk. Verhalen en getuigenissen worden opnieuw verteld door de huidige generatie. 

De film heeft een lange titel, waar staat die voor?
“Titels zijn heel belangrijk in mijn werk. Ik gebruik ze om het publiek een aanwijzing te geven, dus ze zijn altijd heel weloverwogen gekozen. Het eerste deel van de titel: ‘(Re)membering the riots in Afrikaanderwijk in 1972’, omschrijft het onderwerp van de film. Met het tweede deel: ‘or guest, host, ghos-ti’, plaats ik de film in de bredere context van mijn werk, dat altijd veel over taal en etymologie gaat. Toen ik onderzoek deed naar de herkomst van die woorden ‘guest’ en ‘host’, kwam ik erachter dat ze van hetzelfde woord afstammen, namelijk ghos-ti. De rellen waar de film over gaat, waren tussen de ‘gasten’ en de ‘gastheer’. De gastheer was niet zo gastvrij meer in dit geval.”

Je hebt een atelier vlakbij het Afrikaanderplein en je woont ook in deze buurt, is dat hoe je bij dit onderwerp gekomen bent?
“Nee, ik kwam erbij toen ik in 2016 een recensie schreef van een tentoonstelling in TENT, met werk van de Turks-Nederlandse kunstenaar Esma Yiğitoğlu. Haar werk heeft eigenlijk niks te maken met dit onderwerp, maar in het persbericht van de tentoonstelling stond dat zij in de jaren ’60 en ’70 actief was geweest in de vrouwenbeweging. Dat maakte me nieuwsgierig en terwijl ik daar onderzoek naar deed, stuitte ik op beelden van de rellen in 1972. Die vond ik best schokkend, daarom ging ik rondvragen wat mensen ervan wisten. Toen kwam ik erachter dat het een grotendeels vergeten gebeurtenis is in de geschiedenis van de stad.”

Gerelateerde inhoud

Steun onafhankelijke journalistiek

Als abonnee van Vers Beton kun je alle artikelen onbeperkt lezen en delen met je eigen netwerk.

Misschien vind je dit ook interessant

  • De kinderen van Lebensborn: ontworteld, gestigmatiseerd en veerkrachtig

    • Kunst en Cultuur

    “Geef de Führer een kind” was de slogan van Lebensborn, het geboorteprogramma dat Duitsers moest aansporen om zoveel mogelijk ‘arische’ kinderen te verwekken – de beoogde nieuwe leiders van het Derde Rijk. Toen dat niet effectief bleek, werden kinderen die arisch oogden zonder pardon geroofd uit Oost-Europa en ‘gegermaniseerd’. De Rotterdamse fotograaf Angeniet Berkers documenteerde deze veelal onbekende geschiedenis.

  • Sober raves: “De maatschappij zou beter zijn als we elke dag dansten”

    • Kunst en Cultuur

    “Bedankt, maar ik ga liever naar een niet-nuchtere rave, want dit klinkt echt awkward”, is de reactie als Zuza Nazaruk vertelt over sober raves. En toch: aanvankelijk ongemakkelijk tussen een groep vreemden, staat Nazaruk twee uur later uitzinnig mee te dansen, nuchter. Body on. Head off. 

  • Stadsdichter Benzokarim: “Ik wil Rotterdam niet romantiseren. Veel dingen die hier gebeuren zijn fucked up”

    • Kunst en Cultuur

    Een elitaire positie als stadsdichter is aan Karim Ellouta – beter bekend als Benzokarim – niet besteed. Hij wil schrijven voor alle Rotterdammers. De komende twee jaar gaat Benzokarim samen met andere makers op zoek naar zachtheid in de stad: “Dat kan niet zonder kritiek. Ik wil de vinger op de zere plek leggen.”

  • Alle artikelen

De Stadsagenda

  • Opening exhibition Spiritual Disobedience #1:
    Al Falak Al Majdoub: On wandering machines and song-maps of (no)return
    [الفلك المجذوب: رسائل في المَكِينَات الهائِمة وخرائط الـاـعودة الناغِمة] by AZ OOR.
    Curated by Yusser al Obaidi and Leana Boven

    Venue: Gemaal op Zuid
    Datum:
  • Energie van Rotterdam organiseert 𝑫𝒆 𝒆𝒏𝒆𝒓𝒈𝒊𝒆 𝒗𝒐𝒐𝒓 𝒅𝒆 𝒕𝒐𝒆𝒌𝒐𝒎𝒔𝒕, een inspirerende én gezellige bijeenkomst voor iedereen die zich graag inzet voor een duurzame en eerlijke toekomst. Dit doen we samen met om | nieuwe energie, Energiecoöperatie Regio Rijnmond (ECRR) en de Rotterdamse energiecoöperaties!  

    Venue: Het Industriegebouw
    Datum:
  • Hard voor kanker is een hard techno evenement dat wij organiseren voor het goede doel: De Roparun.

    Venue: Now & Wow club
    Datum:
  • Bekijk de agenda

De leukste vacatures in en om Rotterdam

  • Vers Beton zoekt een stagiair vanaf september 2025. We begeleiden je om je eigen leerdoelen te halen en zelf journalistieke producties te maken voor Vers Beton.

  • Volg je de lokale politiek, heb je enige journalistieke ervaring en een vlotte pen? Vers Beton is op zoek naar een freelance redacteur die over lokale politiek wil schrijven.

  • Met veel plezier duiken we elke keer een nieuwe wereld in. Altijd met het doel: onderscheidende communicatie realiseren. We werken met een klein team van specialisten in onze eigen studio in het langste monument van Nederland: de Hofbogen.

  • Bekijk alle vacatures