Twee Rotterdamse makers gebruiken historische gebeurtenissen in hun films om de stad in een nieuw perspectief te tonen; Cihad Caner de rellen in de Afrikaanderwijk en Carel van Hees de coronalockdowns. Op de RTM-dag van het IFFR gaan ze in première.
Deze week start het International Film Festival Rotterdam (IFFR), met op vrijdag 26 januari de ondertussen traditionele RTM- dag. Tijdens dit programma in LantarenVenster staan verhalen en makers uit Rotterdam centraal, met naast films ook gesprekken, kunst en performances.
Vers Beton sprak twee makers wier films die dag in première gaan: Cihad Caner en Carel van Hees. Beide filmmakers gebruiken historische gebeurtenissen in de stad om een nieuw perspectief op het heden te laten zien. En hoewel ze dat allebei op een heel eigen manier doen, hebben beide films een essayistisch karakter met een sterke signatuur van hun maker.
Kunstenaar Cihad Caner
Cihad Caner is een Turks-Nederlandse kunstenaar die woont en werkt in de Afrikaanderwijk. Hij maakte de film (Re)membering the riots in Afrikaanderwijk in 1972 or guest, host, ghos-ti. In de film zie je archiefbeelden van de rellen in 1972, zij aan zij met recente beelden van de wijk. Verhalen en getuigenissen worden opnieuw verteld door de huidige generatie.
De film heeft een lange titel, waar staat die voor?
“Titels zijn heel belangrijk in mijn werk. Ik gebruik ze om het publiek een aanwijzing te geven, dus ze zijn altijd heel weloverwogen gekozen. Het eerste deel van de titel: ‘(Re)membering the riots in Afrikaanderwijk in 1972’, omschrijft het onderwerp van de film. Met het tweede deel: ‘or guest, host, ghos-ti’, plaats ik de film in de bredere context van mijn werk, dat altijd veel over taal en etymologie gaat. Toen ik onderzoek deed naar de herkomst van die woorden ‘guest’ en ‘host’, kwam ik erachter dat ze van hetzelfde woord afstammen, namelijk ghos-ti. De rellen waar de film over gaat, waren tussen de ‘gasten’ en de ‘gastheer’. De gastheer was niet zo gastvrij meer in dit geval.”
Je hebt een atelier vlakbij het Afrikaanderplein en je woont ook in deze buurt, is dat hoe je bij dit onderwerp gekomen bent?
“Nee, ik kwam erbij toen ik in 2016 een recensie schreef van een tentoonstelling in TENT, met werk van de Turks-Nederlandse kunstenaar Esma Yiğitoğlu. Haar werk heeft eigenlijk niks te maken met dit onderwerp, maar in het persbericht van de tentoonstelling stond dat zij in de jaren ’60 en ’70 actief was geweest in de vrouwenbeweging. Dat maakte me nieuwsgierig en terwijl ik daar onderzoek naar deed, stuitte ik op beelden van de rellen in 1972. Die vond ik best schokkend, daarom ging ik rondvragen wat mensen ervan wisten. Toen kwam ik erachter dat het een grotendeels vergeten gebeurtenis is in de geschiedenis van de stad.”
Nog geen reactie — begin de discussie!