Ga naar de inhoud

De macht van een lege maag: IFFR-interview met Diana Al-Halabi — betaald artikel

Dit artikel is voorzien van een blokkade in verband met betaalde toegang, waardoor een gedeelte van de inhoud pas leesbaar is wanneer je bent ingelogd en beschikt over een geldig abonnement.

Voor kunstenaar en filmmaker Diana Al-Halabi geen vogeltjes of zonsopkomsten in haar werk: kunst moet relevant zijn, vragen oproepen. “In die zin zijn kunst en activisme voor mij gelijk.” Vers Beton interviewde haar over honger, macht en Rotterdam.

Foto: Willem de Kam

Vorig jaar won De Rotterdams-Libanese beeldend kunstenaar en filmmaker Diana Al-Halabi de RTM Pitch van IFFR en ontving €20.000. Het resultaat is de film The Battle of Empty Stomachs, die op vrijdag 26 januari in première gaat. Het is de tweede keer dat haar werk op het festival te zien is, nadat vorig jaar This Disaster Cannot be Contained vertoond werd. Ze bouwt aan een zeer geëngageerd oeuvre, dat naast films, uit schilderijen en werk in andere vormen bestaat. Vers Beton sprak Al-Halabi over de film en haar activisme.

Wat betekende het winnen van de RTM Pitch voor je?
“Ik werk op een kruispunt van kunst en film en dat zal zo blijven, maar ik voel me steeds meer aangetrokken tot het maken van films. Het winnen van de pitch betekende een bevestiging, dat mijn potentieel daarin gezien werd door een groot festival als IFFR. Het zorgde er ook praktisch voor dat ik verder kon met het maken van de film, dus dat was heel belangrijk.”

Gerelateerde inhoud

Steun onafhankelijke journalistiek

Als abonnee van Vers Beton kun je alle artikelen onbeperkt lezen en delen met je eigen netwerk.

Misschien vind je dit ook interessant

  • Het stiekem afschaffen van de Percentageregeling voelde voor Rotterdamse kunstenaars als een brute straatroof

    • Kunst en Cultuur

    Siebe Thissen breekt een lans voor het opnieuw invoeren van de Percentageregeling Beeldende Kunst, die de gemeente in 2005 stilletjes (of onwetend?) afschafte. Met de regeling mag 1% van de gemeentelijke bouwkosten worden besteed aan het verfraaien van gebouwen en beeldende kunst.

  • “In de Rotterdamse cultuur worden de grote organisaties groter en de kleine kleiner”

    • Kunst en Cultuur

    Hoe moet het verder met kunstenaarscollectief TimeWindow in het Zomerhofkwartier, nu het geen geld meer krijgt uit het Cultuurplan? Mede-oprichter Jette Schneider ziet het somber in: “Over niet al te lange tijd hebben we nieuwe manieren nodig om makers in de stad te houden. Want voordat je het weet verdwijnt die mooie, creatieve, slagvaardige cultuur uit de stad.” Een interview.

  • Niet lullen maar luisteren met filosoof Miriam Rasch

    • Kunst en Cultuur

    Filosoof Miriam Rasch vroeg zich af: wat betekent luisteren precies? Hoe luister je goed? Ze onderzocht het in haar boek Luisteroefeningen. Met een typisch Rotterdams klanklandschap op de achtergrond – een graafmachine, sirenes, optrekkende auto’s – pleit Rasch voor aandachtig luisteren, naar elkaar én naar de stad. “Als je al tien jaar in Rotterdam woont en je hebt nog nooit een racende auto gehoord, heb je dan wel echt een relatie met de stad?”

  • Alle artikelen

De Stadsagenda

De leukste vacatures in en om Rotterdam