Ga naar de inhoud

De macht van een lege maag: IFFR-interview met Diana Al-Halabi — betaald artikel

Dit artikel is voorzien van een blokkade in verband met betaalde toegang, waardoor een gedeelte van de inhoud pas leesbaar is wanneer je bent ingelogd en beschikt over een geldig abonnement.

Voor kunstenaar en filmmaker Diana Al-Halabi geen vogeltjes of zonsopkomsten in haar werk: kunst moet relevant zijn, vragen oproepen. “In die zin zijn kunst en activisme voor mij gelijk.” Vers Beton interviewde haar over honger, macht en Rotterdam.

Foto: Willem de Kam

Vorig jaar won De Rotterdams-Libanese beeldend kunstenaar en filmmaker Diana Al-Halabi de RTM Pitch van IFFR en ontving €20.000. Het resultaat is de film The Battle of Empty Stomachs, die op vrijdag 26 januari in première gaat. Het is de tweede keer dat haar werk op het festival te zien is, nadat vorig jaar This Disaster Cannot be Contained vertoond werd. Ze bouwt aan een zeer geëngageerd oeuvre, dat naast films, uit schilderijen en werk in andere vormen bestaat. Vers Beton sprak Al-Halabi over de film en haar activisme.

Wat betekende het winnen van de RTM Pitch voor je?
“Ik werk op een kruispunt van kunst en film en dat zal zo blijven, maar ik voel me steeds meer aangetrokken tot het maken van films. Het winnen van de pitch betekende een bevestiging, dat mijn potentieel daarin gezien werd door een groot festival als IFFR. Het zorgde er ook praktisch voor dat ik verder kon met het maken van de film, dus dat was heel belangrijk.”

Gerelateerde inhoud

Steun onafhankelijke journalistiek

Als abonnee van Vers Beton kun je alle artikelen onbeperkt lezen en delen met je eigen netwerk. Je bent al lid vanaf € 7,50 per maand, de eerste maand lees je gratis.

Misschien vind je dit ook interessant

  • 85 jaar na het bombardement laat de geschiedenis zich opnieuw ontdekken 

    • Kunst en Cultuur

    Na het bombardement van 14 mei 1940 stond tachtig jaar lang vooral de verwoeste stad centraal. Maar wie waren de ménsen die erbij omkwamen? Met projecties door de stad geeft De namen van 14 mei de slachtoffers eindelijk een gezicht.

  • De kinderen van Lebensborn: ontworteld, gestigmatiseerd en veerkrachtig

    • Kunst en Cultuur

    “Geef de Führer een kind” was de slogan van Lebensborn, het geboorteprogramma dat Duitsers moest aansporen om zoveel mogelijk ‘arische’ kinderen te verwekken – de beoogde nieuwe leiders van het Derde Rijk. Toen dat niet effectief bleek, werden kinderen die arisch oogden zonder pardon geroofd uit Oost-Europa en ‘gegermaniseerd’. De Rotterdamse fotograaf Angeniet Berkers documenteerde deze veelal onbekende geschiedenis.

  • Sober raves: “De maatschappij zou beter zijn als we elke dag dansten”

    • Kunst en Cultuur

    “Bedankt, maar ik ga liever naar een niet-nuchtere rave, want dit klinkt echt awkward”, is de reactie als Zuza Nazaruk vertelt over sober raves. En toch: aanvankelijk ongemakkelijk tussen een groep vreemden, staat Nazaruk twee uur later uitzinnig mee te dansen, nuchter. Body on. Head off. 

  • Alle artikelen

De Stadsagenda

  • Over zichtbaarheid, invloed en toekomstkracht: Vrouwen in Architectuur keert terug! Met inspirerende panels, tours en workshops verken je hoe onderzoek, representatie en praktijk kunnen bijdragen om de positie van vrouwen in de architectuur te versterken. Denk mee en bouw mee aan een inclusiever vakgebied.

    Venue: Festivalhart Schiemond
    Datum:
  • Rotterdam is een belangrijke broedplaats voor zowel jonge als gevestigde ontwerpbureaus, die samen aan allerlei complexe lokale, nationale en internationale ruimtelijke vraagstukken werken. Tijdens de Open Bureaudag loop je vrij rond bij alle bureaus en maak je kennis met innovaties, experimenten en vernieuwing in de ontwerppraktijk.

    Venue: Verschillende bureaus in Rotterdam
    Datum:
  • Kom langs en beleef de ruwe schoonheid van Festivalhart Schiemond – van modder uit de Maas tot duurzame bouwexperimenten en zomerse vibes aan het water.

    Venue: Festivalhart Schiemond
    Datum:
  • Bekijk de agenda

De leukste vacatures in en om Rotterdam