Voor kunstenaar en filmmaker Diana Al-Halabi geen vogeltjes of zonsopkomsten in haar werk: kunst moet relevant zijn, vragen oproepen. “In die zin zijn kunst en activisme voor mij gelijk.” Vers Beton interviewde haar over honger, macht en Rotterdam.
Vorig jaar won De Rotterdams-Libanese beeldend kunstenaar en filmmaker Diana Al-Halabi de RTM Pitch van IFFR en ontving €20.000. Het resultaat is de film The Battle of Empty Stomachs, die op vrijdag 26 januari in première gaat. Het is de tweede keer dat haar werk op het festival te zien is, nadat vorig jaar This Disaster Cannot be Contained vertoond werd. Ze bouwt aan een zeer geëngageerd oeuvre, dat naast films, uit schilderijen en werk in andere vormen bestaat. Vers Beton sprak Al-Halabi over de film en haar activisme.
Wat betekende het winnen van de RTM Pitch voor je?
“Ik werk op een kruispunt van kunst en film en dat zal zo blijven, maar ik voel me steeds meer aangetrokken tot het maken van films. Het winnen van de pitch betekende een bevestiging, dat mijn potentieel daarin gezien werd door een groot festival als IFFR. Het zorgde er ook praktisch voor dat ik verder kon met het maken van de film, dus dat was heel belangrijk.”
Nog geen reactie — begin de discussie!