Is het einde van Rotterdam als autostad nabij? Een digitale kopie van de stad voorspelt nauwkeurig het effect van verkeersmaatregelen, met als uitgangspunt: autoluw. “Wat we niet willen, is autootjes pesten. We willen een leefbare stad creëren.”
In een vergaderzaal van de wetenschappelijk onderzoeksorganisatie TNO vertelt de jonge consultant Urban Strategy Leonard Oirbans enthousiast over het project XCARCITY: “Een soort Sim City voor professionals.” XCARCITY valt te interpreteren als een samenvoeging van ‘ex car city’, maar wordt uitgesproken als ‘scarcity’, schaarste. In dit geval: schaarste aan ruimte door de auto. Want auto’s nemen relatief veel ruimte in beslag – de voertuigen zelf, maar ook de wegen en parkeerfaciliteiten. Zeker in dichtbevolkte steden leidt dat tot kopzorgen. Wat als de bewegingsvrijheid voor auto’s wordt ingeperkt? Dat onderzoeken Oirbans en zijn collega’s.
In totaal is er ongeveer vier miljoen euro met het onderzoeksproject gemoeid, bestaande uit zowel subsidie van de Nederlandse Organisatie voor Wetenschappelijk Onderzoek (NWO) als bijdragen van partners. Er werken 33 partijen aan mee, een potpourri van belanghebbenden: van ministeries tot commerciële bedrijven en van universiteiten tot gemeenten, waaronder Rotterdam.
Digitale dubbelganger
In de vergaderzaal prijkt op twee schermen een kaart van Rotterdam. Het lijkt een doodeenvoudig fragment uit een atlas, maar vormt de ruggengraat van XCARCITY. “Dit is een digitale replica van de stad, een zogeheten digital twin”, licht Oirbans toe. Maar dan een met een voorspellend component. “Het model visualiseert de verkeerssituatie in de stad en berekent toekomstige verkeersscenario’s. Het maakt inzichtelijk hoe verkeersdeelnemers zich voortbewegen en gedragen en welke invloed veranderende omstandigheden daar op hebben.”
Nog geen reactie — begin de discussie!