Ga naar de inhoud

Is Rotterdam benzineverslaafd? “De auto gaat echt niet verdwijnen” — betaald artikel

Dit artikel is voorzien van een blokkade in verband met betaalde toegang, waardoor een gedeelte van de inhoud pas leesbaar is wanneer je bent ingelogd en beschikt over een geldig abonnement.

Is het einde van Rotterdam als autostad nabij? Een digitale kopie van de stad voorspelt nauwkeurig het effect van verkeersmaatregelen, met als uitgangspunt: autoluw. “Wat we niet willen, is autootjes pesten. We willen een leefbare stad creëren.”

Foto: Richard Beukelaar

In een vergaderzaal van de wetenschappelijk onderzoeksorganisatie TNO vertelt de jonge consultant Urban Strategy Leonard Oirbans enthousiast over het project XCARCITY: “Een soort Sim City voor professionals.” XCARCITY valt te interpreteren als een samenvoeging van ‘ex car city’, maar wordt uitgesproken als ‘scarcity’, schaarste. In dit geval: schaarste aan ruimte door de auto. Want auto’s nemen relatief veel ruimte in beslag – de voertuigen zelf, maar ook de wegen en parkeerfaciliteiten. Zeker in dichtbevolkte steden leidt dat tot kopzorgen. Wat als de bewegingsvrijheid voor auto’s wordt ingeperkt? Dat onderzoeken Oirbans en zijn collega’s.

In totaal is er ongeveer vier miljoen euro met het onderzoeksproject gemoeid, bestaande uit zowel subsidie van de Nederlandse Organisatie voor Wetenschappelijk Onderzoek (NWO) als bijdragen van partners. Er werken 33 partijen aan mee, een potpourri van belanghebbenden: van ministeries tot commerciële bedrijven en van universiteiten tot gemeenten, waaronder Rotterdam.

Digitale dubbelganger

In de vergaderzaal prijkt op twee schermen een kaart van Rotterdam. Het lijkt een doodeenvoudig fragment uit een atlas, maar vormt de ruggengraat van XCARCITY. “Dit is een digitale replica van de stad, een zogeheten digital twin”, licht Oirbans toe. Maar dan een met een voorspellend component. “Het model visualiseert de verkeerssituatie in de stad en berekent toekomstige verkeersscenario’s. Het maakt inzichtelijk hoe verkeersdeelnemers zich voortbewegen en gedragen en welke invloed veranderende omstandigheden daar op hebben.”

Nog geen reactie — begin de discussie!

Schrijf hier je reactie

Heb je geen account? Maak hier een gratis reageerdersaccount aan. En bekijk hier de huisregels van dit forum.

Gerelateerde inhoud

Wil je dit soort artikelen blijven lezen?

Vers Beton kan niet bestaan zonder haar leden. Lees onbeperkt artikelen op Vers Beton voor € 7,50 per maand, de eerste maand is gratis.

Misschien vind je dit ook interessant

  • Het Weense woonmodel: “Wonen als de rijken, voor iedereen”

    • Architectuur en stedelijke ontwikkeling

    “De Nederlandse ziekte.” Zo noemen ze in Wenen problematisch woonbeleid. Vergeleken met de blakende sociale huursector in de Oostenrijkse hoofdstad, is ons woonbeleid op sterven na dood. In Wenen wil iedereen een sociale huurwoning. “We willen hier nooit meer weg.”

  • Nieuwbouwplannen verscheuren de Pompenburgflat

    • Architectuur en stedelijke ontwikkeling

    Aan het Hofplein verrijst RISE, de hoogste woontoren van Europa. De sociale huurflat Pompenburg moet daarvoor worden gesloopt. De ooit zo harmonieuze sfeer in het karakteristieke wooncomplex is om te snijden. Maar komt die nieuwe toren er wel? Volgens experts kleven er veel risico’s aan het project, dat bovendien veel minder betaalbare woningen oplevert dan wordt voorgeschoteld.

  • Zeg Roodkapje waar ga je heen? De verkoop van de Delftsestraat is rond

    • Architectuur en stedelijke ontwikkeling

    Een slepend verkoopproces, Amsterdamse ontwikkelaars, ‘verloren’ miljoenen en een gemeente die de spelregels steeds verandert. De verkoop van vier markante panden aan de Delftsestraat ging niet van een leien dakje. Alternatieve ontwikkelaars hebben (weer) het nakijken. “Met welke partijen ga je als gemeente nou in zee?”

  • Alle artikelen

De agenda die je aan het denken zet

  • De Rotterdamse woningmarkt is krap en de prijzen zijn hoog. De nieuwe Woonvisie, die op 14 maart 2024 wordt vastgesteld, belooft verandering. Maar hoe wordt écht betaalbaar wonen in Rotterdam gerealiseerd? Op 7 maart organiseren AIR, Platform Woonopgave, Recht op de Stad en KeileCollectief het stadsgesprek ‘Betaalbaar wonen: hoe dan?!’Onderwerp van gesprek zijn de nieuwe Woonvisie, de knelpunten in de praktijk en mogelijke oplossingen. De avond wordt afgesloten met het aanbieden van kant-en-klare moties aan Rotterdamse gemeenteraadsleden, die ze op 14 maart kunnen indienen.

    Venue: Keilepand M4H
    Datum:
  • Tegenlicht is een reeks informatieve televisieprogramma’s waarin nieuwe ideeën en trends worden onderzocht binnen de wereld van politiek, economie, maatschappij, technologie en wetenschap. Onze eigen hoofdredacteur, Eeva Liukku, is aanwezig als een van de gasten.

    Venue: Centrale Bibliotheek
    Datum:
  • Bubbeldenken geeft geen oplossingen. Steeds weer dezelfde statements en dezelfde “deskundigen”…brrrr, herhaling van zetten. Daarom op zoek naar verrassend andere meningen.

    Venue: Rotterdamse Salon
    Datum:
  • Bekijk de agenda

De leukste vacatures in en om Rotterdam

  • Ga jij werken aan de toekomst van de geschiedenis van Rotterdam? Museum Rotterdam beheert en…

  • Als coördinator ben jij het reisbureau voor cursisten van DRIFT’s Transition Academy. Jij zorgt ervoor…

  • Eigen initiatief van bewoners vind je boeiend. Je helpt graag bewoners om hun buren (beter) te leren kennen en hun plannen om te zetten in concrete acties. Je werft nieuwe straten, geeft advies, keurt de aanvragen goed (en soms ook af) en houdt de uitvoering in de gaten. Je bent een ervaren en communicatieve communitybuilder die Rotterdammers en hun buren bij staat met raad en daad.

  • Bekijk alle vacatures