Ga naar de inhoud

Hiphophuis trekt in bij Melly: “We merkten al snel, dit is goed, dit past” — betaald artikel

Dit artikel is voorzien van een blokkade in verband met betaalde toegang, waardoor een gedeelte van de inhoud pas leesbaar is wanneer je bent ingelogd en beschikt over een geldig abonnement.

Dubbelinterview

Na twaalf jaar in het iconische Schieblock, moet het Hiphophuis verhuizen. Reden: een ‘marktconforme’ huurverhoging van 40%. Vers Beton sprak Aruna Vermeulen, directeur van Hiphophuis en Gabi Ngcobo, kersverse directeur van Kunstinstituut Melly, die in mei huisgenoten worden op de Witte de With. “Eigenlijk is onze verhuizing een powermove.”

Aruna Vermeulen en Gabi Ngcobo
Aruna Vermeulen (links ) en Gabi Ngcobo. Foto: Daphne van Drenth

Onlangs werd de huur van het Hiphophuis in het Schieblock met 40% verhoogd, zonder dat daar enige verbeteringen aan het pand tegenover stonden. Daarom besloten de Rotterdamse hiphoppers na twaalf jaar te vertrekken uit het iconische pand aan de Delftsestraat en op zoek te gaan naar een nieuw hiphopthuis. Toen dat gerucht de ronde deed, hoefde Sofía Hernández Chong Cuy, toenmalig directeur van Kunstinstituut Melly aan de Witte de Withstraat, niet lang na te denken. Met het vertrek van TENT, experimenteel platform voor hedendaagse kunst, ontstaat ruimte op de begane grond. Daar kan het Hiphophuis zich vestigen, als waardige opvolger van TENT. 

De verhuizing van het Hiphophuis is geen textbook gentrification: we blijven in het centrum

Na een paar gesprekken tussen Hernández Chong Cuy en Aruna Vermeulen, directeur van het Hiphophuis, was het duidelijk: Melly zou Hiphop in huis nemen. Geen huisbaas-huurder relatie (Melly is eigenaar van het pand), maar als buren. Een bijzondere samenwerking tussen twee eigenzinnige organisaties, op een speciale plek. 

Vers Beton sprak Vermeulen en de huidige, kersverse nieuwe directeur van Melly, Gabi Ngcobo. Op papier twee tegenpolen, in het leven eerder gelijkgestemden. 

Ontstaan Hiphophuis

“Zo’n 22 jaar geleden richtte ik met dansers en hiphop pioniers Lloyd Marengo en Bennie Semil het Hiphophuis op, uit noodzaak om de breakdance cultuur van de jaren ‘80 te behouden”, vertelt de geboren en getogen Rotterdammer Vermeulen. “Die kwam gelukkig in de jaren ‘90 weer op, maar was na de hype in de jaren tachtig ook lange tijd uit de mode. Mijn mentoren van toen prentten het belang van het voortzetten van breakdance diep bij mij in. Ook omdat het deel is van een brede hiphopcultuur, vol bruisende energie en kruisbestuiving met mode, muziek en graffiti.”

Aruna Vermeulen, directeur HipHopHuis
Aruna Vermeulen. Foto: Daphne van Drenth

“We waren overal; op pleinen, op muren en treinen, in videoclips en in de popcultuur. Je kon ons ‘ruiken’ in de stad. Alleen je kon ons nergens echt zien. We waren underground, stonden nergens op de stadskaart. Het oprichten van het Hiphophuis was de manier om onze vlag op die kaart te planten. Om de culture te behouden voor de toekomst, wilden we die verschillende kunstvormen en communities samenbrengen in één ruimte en niet meer enkel bij anderen te gast zijn.”

“Onze eerste locatie, in 2002, was een studio met klein kantoortje in de Coolhaven. Tien jaar later, in 2012, verhuisden we naar het Schieblock. Toen wilde je daar nog niet dood gevonden worden. Het was er leeg, guur, afgelegen. Maar het was cruciaal voor ons om naar het centrum te verhuizen. Hiphop werd vaak over het hoofd gezien in de kunst- en cultuursector en in het centrum ben je niet alleen bereikbaar, maar ook zichtbaar. Daar word je gezien door iedereen, ook degenen die onze gemeenschap normaal gesproken niet tegenkomen. Toen kregen we wat subsidie, konden we uitbouwen en werd ons bereik breder.” 

Gerelateerde inhoud

Steun onafhankelijke journalistiek

Als abonnee van Vers Beton kun je alle artikelen onbeperkt lezen en delen met je eigen netwerk. Je bent al lid vanaf € 7,50 per maand, de eerste maand lees je gratis.

Misschien vind je dit ook interessant

  • Zonnebril, zonnebrand en acht Rotterdamse zomerboeken

    • Kunst en Cultuur

    Of je deze zomer nou op de Balkan zit of op je balkon: zonder boek geen vakantiegevoel. Vers Beton tipt daarom acht Rotterdamse zomerboeken. Van juicy roman tot eindeloos bladerboek en van feministisch zelfhulpboek tot zeemanskookboek.

  • Rotterdam in de voetsporen van Bordewijks ‘Karakter’

    • Kunst en Cultuur

    Mediatoerisme wordt steeds populairder: je bezoekt plekken uit romans, films of series. Journalist Sjoerd Wielenga stapt in de voetsporen van de hoofdpersoon uit Bordewijks klassieker Karakter, Jacob Katadreuffe, een ambitieuze Rotterdamse rechtenstudent uit de vorige eeuw. En en passant ontmoet Wielenga zelfs zijn eigen voorouders.

  • Stoppen met Boijmans (zoals het was)

    • Kunst en Cultuur

    Het Boijmans kunnen we beter dicht laten, volgens cultureel ondernemer Hajo Doorn, toeristen weten Rotterdam toch wel te vinden. En cultureel en artistiek was het museum toch al een tijdje vergane glorie. Zijn oplossing: maak er een tempel voor fashion en popcultuur van.

  • Alle artikelen

De Stadsagenda

De leukste vacatures in en om Rotterdam

  • Leid jij onze organisatie naar de volgende fase van impact en groei? Sinds 2020 heeft…

  • Eigen initiatief van bewoners vind je boeiend. Je helpt graag bewoners om hun buren (beter) te leren kennen en hun plannen om te zetten in concrete acties. Je werft nieuwe straten, geeft advies, keurt de aanvragen goed (en soms ook af) en houdt de uitvoering in de gaten. Je bent een ervaren en communicatieve communitybuilder die Rotterdammers en hun buren bij staat met raad en daad.

  • Jij weet met jouw spark en gevoel voor gastvrijheid onze bezoekers te betoveren en bezorgt iedereen graag een warm welkom. Je houdt van servicegericht werken en wilt graag bijdragen aan een goed kaartverkoopproces voor onze bezoekers.

  • Bekijk alle vacatures