Ga naar de inhoud

Eind jaren ‘80 waren er al plannen om Rotterdam The Hague Airport om te bouwen tot woonwijk — betaald artikel

Dit artikel is voorzien van een blokkade in verband met betaalde toegang, waardoor een gedeelte van de inhoud pas leesbaar is wanneer je bent ingelogd en beschikt over een geldig abonnement.

Reconstructie

Wie denkt dat de raison d’être van Rotterdam The Hague Airport pas recentelijk wordt betwist, heeft het mis. Al eind jaren ‘80 lag er een doortimmerd plan om de luchthaven te verplaatsen voor een chique woonwijk. Hoe liep dat af? En wat zegt dat over de toekomst van het vliegveld?

Foto: Remco de Vries

Dit artikel in het kort:

  • Rotterdam The Hague Airport zorgt al ruim een halve eeuw voor geluidsoverlast bij bewoners die onder de aanvliegroute wonen.
  • Eind jaren ‘80 leed de gemeente jaarlijks 7 miljoen gulden verlies op de luchthaven.
  • Dit was destijds aanleiding voor de gemeente om het vliegveld te verplaatsen naar de polder en in de vrijgekomen ruimte woningen te bouwen. 
  • Het plan sneuvelde in de politiek. Sindsdien nam de overlast toe omdat de stad nog dichter naar de luchthaven is toegegroeid en het aantal vluchten steeg.
  • Terugkijkend wordt duidelijk hoe politiek geladen de discussie is en hoe sterk de belangen van de luchtvaartsector zijn.

Gerelateerde inhoud

Steun onafhankelijke journalistiek

Als abonnee van Vers Beton kun je alle artikelen onbeperkt lezen en delen met je eigen netwerk.

Misschien vind je dit ook interessant

  • “Het is een illusie dat stedelijke experimenten leiden tot meer inclusiviteit”

    • Stedelijke ontwikkeling en architectuur

    De gemeente Rotterdam experimenteert er op los, ze noemt zichzelf zelfs ‘stadslab’. Maar wat betekent dat precies – een stad als laboratorium? Onderzoeker Sabrina Rahmawan-Huizenga promoveerde erop aan de Erasmus Universiteit: “Je kan experimenten zien als sociaal beleid met de minst mogelijke middelen.”

  • Betaalbaar en klimaatbestendig: zo moet Rotterdam de komende jaren bouwen

    • Stadmaken

    De wooncrisis is groot, evenals de woningbouwambities. Nieuwe huizen moeten enerzijds betaalbaar zijn; anderzijds klimaatbestendig, wat het bouwen doorgaans duurder maakt. Tijdens de talkshow Studio Stadmaken sprak presentator Odair Inocencio met lector Klimaat en Water Ted Veldkamp en journalist Zoë Pinto e Neto over bouwen en woningnood in Rotterdam. “Het probleem is groter dan alleen sociale huur.”

  • Te veel jonge monumenten eindigen in een ontmoeting met de sloopkogel

    • Stedelijke ontwikkeling en architectuur

    Post 65-architectuur is bouwkunst uit 1965-1990. Het kan rekenen op groeiende waardering, maar ook op de sloopkogel. Lindy Kuit breekt een lans voor deze architectuur, die veelal bestaat uit kantoorkolossen, wooncomplexen en andere openbare plekken, zoals de Centrale Bibliotheek en het Schouwburgplein.

  • Alle artikelen

De Stadsagenda

  • Slavist, journalist en schrijver Eva Cukier houdt een lezing over haar nieuwe boek Ruzland – Land in oorlog met zichzelf en met de wereld.

    Venue: Donner Theater
    Datum:
  • Tijd en Hoop

    • Evenement

    Schrijfster en filosofe Joke J. Hermsen gaat samen met de Oekraïense zangeres Maryana Golovchenko en de Turkse ud speler Mehmet Polat op zoek naar hoopvolle klanken en woorden.

    Venue: Verhalenhuis Belvédère
    Datum:
  • Ter gelegenheid van de Nederlandse vertaling van Deficit: How Feminist Economics Can Change Our World verwelkomen wij de prominente Deense schrijfster Emma Holten bij De Dépendance.

    Venue: Arminius
    Datum:
  • Bekijk de agenda

De leukste vacatures in en om Rotterdam