Onderzoek
Rotterdam is niet de enige stad waar een felle discussie woedt over het bestaansrecht van de luchthaven. In Keulen bouwden ze hun vliegveld om. Daar wordt nu gewerkt, gewoond, gegeten en gedronken. Dat is niet alleen de verdienste van de stad zelf. Wat hebben de bank, Ikea en Schumacher’s Formule 1-wagens hiermee te maken? En wat kan Rotterdam ervan leren?

Dit artikel in het kort:
- Begin deze eeuw startte Keulen met het ombouwen van een voormalig luchthaventerrein. Er kwamen bedrijven, horeca en woningen. Na twintig jaar was Butzweilerhof af.
- In economisch slechte jaren was de gebiedsontwikkeling sterk afhankelijk van investeringen van grote private ontwikkelaars.
- De woningen bouwde Keulen pas in de laatste jaren, te laat om nog echt van betekenis te zijn in de woningnood.
- Terwijl in Rotterdam de sluiting van de luchthaven formeel niet op tafel ligt, zou het terrein de woningvraag op termijn kunnen helpen oplossen.
- Maar overheden, burgers en de luchthaven zijn al jaren zwaar verdeeld over de toekomst van de Rotterdam The Hague Airport.
Nog geen reactie — begin de discussie!