Ga naar de inhoud

Maatschappelijke ambities vallen in het water bij het vernieuwde Havenziekenhuis — betaald artikel

Dit artikel is voorzien van een blokkade in verband met betaalde toegang, waardoor een gedeelte van de inhoud pas leesbaar is wanneer je bent ingelogd en beschikt over een geldig abonnement.

Reconstructie

Torens zijn nooit een doel op zich, staat duidelijk te lezen in de Rotterdamse Hoogbouwvisie uit 2019. Alle hoogbouw moet, naast het creëren van woningen, ook bijdragen aan de levendigheid en sociale veiligheid in een gebied. Maar lukt dat ook? De totstandkoming van twee woontorens op de plek van het Havenziekenhuis laat zien hoe maatschappelijke ambities soms verzanden te midden van commerciële belangen en bureaucratie.

Havenziekenhuis. Foto: Frank Hanswijk

Dit artikel in het kort

  • In 2018 kocht de ontwikkelaar Vervat Vastgoed het verouderde Havenziekenhuis voor 20,4 miljoen euro
  • Mecanoo ontwierp op de plek van het ziekenhuis twee woontorens, een van 70 en een van 110 meter hoog
  • Vervat hoeft geen sociale huurwoningen te bouwen, 30 procent van de woningen wordt ‘middenhuur’, de rest wordt duurder
  • Ernaast sloopt Woonstad studentenflat De Hoge Wiek, om ook daar een (iets) hogere toren te bouwen. De beoogde samenhang met Vervat strandt tijdens het proces
  • Volgens de gemeentelijke Hoogbouwvisie uit 2019 moeten nieuwbouwtorens ook maatschappelijke functies krijgen, al zijn die zijn gedurende het proces gesneuveld

Gerelateerde inhoud

Steun onafhankelijke journalistiek

Als abonnee van Vers Beton kun je alle artikelen onbeperkt lezen en delen met je eigen netwerk. Je bent al lid vanaf € 7,50 per maand, de eerste maand lees je gratis.

Misschien vind je dit ook interessant

  • De Westersingel is ten prooi gevallen aan vijandige architectuur

    • Architectuur en stedelijke ontwikkeling

    De beeldenroute langs de Westersingel was één van de meest gastvrije buitenruimtes van Rotterdam. Was, want recent zijn de banken langs de kade voorzien van ‘dividers’. Doel: het dakloze mensen onmogelijk maken om even te rusten. Maar Rotterdam is toch een stad voor iedereen?

  • Zijn de ontwikkelingen rondom het Hofplein het begin van de groene transformatie van het centrum?

    • Architectuur en stedelijke ontwikkeling

    Worden met grootschalige bouwprojecten als de woontorens Rotta Nova en Treehouse alle laatste beetjes groen uit het centrum opgeofferd, vraagt centrumbewoner Arlette van den Berg zich af. Ze wandelde mee met Parfum de GroenGroen, dat laat zien dat natuur juist onderdeel is van de veranderende stad.

  • Deze Keulse wijk was vroeger een luchthaven – wat kan Rotterdam daarvan leren?

    • Architectuur en stedelijke ontwikkeling

    Rotterdam is niet de enige stad waar een felle discussie woedt over het bestaansrecht van de luchthaven. In Keulen bouwden ze hun vliegveld om. Daar wordt nu gewerkt, gewoond, gegeten en gedronken. Dat is niet alleen de verdienste van de stad zelf. Wat hebben de bank, Ikea en Schumacher’s Formule 1-wagens hiermee te maken? En wat kan Rotterdam ervan leren?

  • Alle artikelen

De Stadsagenda

De leukste vacatures in en om Rotterdam