Essay
Het gesprek over het dalend vertrouwen in de media gaat vaak over ‘afgehaakte’ mensen met een laag inkomen en een praktische opleiding. Het lijkt alsof zij er zelf voor hebben gekozen om niet meer mee te doen met de ‘mainstream’. Maar is dat wel zo? Om die vraag te beantwoorden ging Nigel van Schaik als onderzoeker in gesprek met Rotterdammers.

Van toeslagenouders en Syrische vluchtelingen tot gepensioneerde PVV’ers, alleenstaande moeders in West en jonge kunstenaars: in het afgelopen najaar heb ik in groepjes gesprekken gevoerd met tientallen Rotterdammers over nieuwsmedia, politiek en racisme. Wat ze met elkaar gemeen hadden was een laag inkomen, warme gevoelens voor hun stad en een diepgewortelde scepsis richting de journalistiek.
Nog geen reactie — begin de discussie!