Zes maanden cel eist het Openbaar Ministerie tegen de twee mannen die tijdens de jaarwisseling van 2022-2023 racistische leuzen op de Erasmusbrug projecteerden. Nigel van Schaik woonde de rechtszitting bij en ontdekte dat we anno 2025, met de PVV als grootste politieke partij, misschien wel moeten geloven aan een nieuwe werkelijkheid.
Filosoof Miriam Rasch vroeg zich af: wat betekent luisteren precies? Hoe luister je goed? Ze onderzocht het in haar boek Luisteroefeningen. Met een typisch Rotterdams klanklandschap op de achtergrond – een graafmachine, sirenes – pleit Rasch voor aandachtig luisteren, naar elkaar én naar de stad. “Als je al tien jaar in Rotterdam woont en je hebt nog nooit een racende auto gehoord, heb je dan wel echt een relatie met de stad?”
Punkliefhebbers Timo Croes en Gary van Niks hadden genoeg van het reizen naar Amsterdam of Antwerpen voor punkconcerten en richten Nospray op, een organisatie die punkbands naar Rotterdam haalt. “Uiteindelijk zijn we het maar zelf hier gaan organiseren.”
Wat gebeurde er zoal in 2024 in Rotterdam? Waar schreef Vers Beton over en welke impact hebben we gemaakt? En ook: hoe vergaat het onze eigen organisatie? Hoofdredacteur Eeva Liukku blikt terug.
Op 17 december overleed Erik Brus op 60-jarige leeftijd in Rotterdam. Erik was een markante persoonlijkheid en speelde een belangrijke rol in de letteren.
Hoeveel petities moeten we nog tekenen om Cinerama te behouden? Er hangt al jaren een zwaard van Damocles boven de bioscoop. Niet vanwege financieel zwaar weer, integendeel, maar door tijdelijke huurcontracten, soms van maar zes maanden. Doe dan meer eens langetermijninvesteringen. Manon Dillen heeft wel een oplossing: collectief Cinerama kopen en het echt van de Rotterdammers maken.
Eindelijk tijd om in de kerstvakantie een boek open te slaan? Of nog op zoek naar een kado voor onder de kerstboom? De redacteuren van Vers Beton tippen je acht nieuwe Rotterdamse boeken, van thriller tot stadsverhaal en van biografie tot bestseller. En meer.
Auteurs:
Arlette van den Berg, Astrid Standhardt, Loulou Drinkwaard, Eeva Liukku, Meike Schipper, Willemijn Sneep en Siebe Thissen
Ving Rotterdam eerder en masse Oekraïense vluchtelingen op en boden ook inwoners kleding, slaapzakken en zelfs hun huis aan; na duizend dagen oorlog is het sentiment gekanteld. De opvang wordt afgebouwd en Oekraïners moeten er straks aan meebetalen. Steeds meer vallen in een gat tussen tijdelijk ontheemd en definitief asiel. Wat betekent dit voor hun dagelijks leven?
Hoewel ieder mens ontstaan is uit de daad die we seks noemen, wordt er maar bar weinig over gesproken – laat staan over wie er geld mee verdient of voor betaalt. Terwijl wij vaak zelf ook klant zijn van sekswerkers, al zien we dat niet zo.
Klassen naar huis sturen, leerlingen verdelen, externe inhuur en groepen samenvoegen: allemaal lapmiddelen voor het nijpende lerarentekort. Sommige basisscholen zetten kunstvakdocenten in, maar velen vinden ook dit een schijnoplossing: “Ik wil geen mensen die de lestijd vullen. Onze school zoekt leerkrachten die goede instructies kunnen geven in taal en rekenen.”
“Ik heb werk moeten weggooien omdat het beschadigd was door vocht.” Het zal je maar gebeuren als kunstenaar: een atelier in een mooi pand en dan geteisterd worden door lekkages, kou, vage kosten en een verhuurder die niet thuis geeft. Vers Beton ging op onderzoek en sprak kunstenaars, SKAR en de gemeente over de misstanden. “Dit pand staat op instorten.”
Vers Beton lanceert Salon Beton: een geverskring die het belang van onafhankelijke, lokale journalistiek onderschrijft en actief steunt. In een tijd waarin journalistiek steeds meer onder druk staat, maken donateurs van Salon Beton het verschil.
Auteur:
Eeva Liukku
Gepubliceerd op:
Beheer cookie toestemming
Wij gebruiken cookies om informatie over je apparaat op te slaan en/of te raadplegen. Als je geen toestemming geeft, kan dit gevolgen hebben voor het gebruik van de site.
Functioneel
Altijd actief
De technische opslag of toegang is strikt noodzakelijk voor het legitieme doel het gebruik mogelijk te maken van een specifieke dienst waarom de abonnee of gebruiker uitdrukkelijk heeft gevraagd, of met als enig doel de uitvoering van de transmissie van een communicatie over een elektronisch communicatienetwerk.
Voorkeuren
De technische opslag of toegang is noodzakelijk voor het legitieme doel voorkeuren op te slaan die niet door de abonnee of gebruiker zijn aangevraagd.
Statistieken
De technische opslag of toegang die uitsluitend voor statistische doeleinden wordt gebruikt.De technische opslag of toegang die uitsluitend wordt gebruikt voor anonieme statistische doeleinden. Zonder dagvaarding, vrijwillige naleving door uw Internet Service Provider, of aanvullende gegevens van een derde partij, kan informatie die alleen voor dit doel wordt opgeslagen of opgehaald gewoonlijk niet worden gebruikt om je te identificeren.
Marketing
De technische opslag of toegang is nodig om gebruikersprofielen op te stellen voor het verzenden van reclame, of om de gebruiker op een website of over verschillende websites te volgen voor soortgelijke marketingdoeleinden.