Ga naar de inhoud

Bas Keemink

Links

Bas Keemink is podcastmaker en redacteur bij onder andere Bij Nader Inzien. Hij is geboren in Pernis en studeerde filosofie. 

Berichten van Bas Keemink

  • De Witte de With is lang zo speciaal niet meer

    • Economie en ondernemerschap

    Van beruchte straat vol gokhuizen en bordelen naar cultuurplek met speciaalzaken—nu dreigt Addy Seuren na 25 jaar zijn danswinkel op de Witte de With kwijt te raken aan torenhoge huur en oprukkende horeca

  • Stadsdichter Benzokarim: “Ik wil Rotterdam niet romantiseren. Veel dingen die hier gebeuren zijn fucked up”

    • Kunst en Cultuur

    Een elitaire positie als stadsdichter is aan Karim Ellouta – beter bekend als Benzokarim – niet besteed. Hij wil schrijven voor alle Rotterdammers. De komende twee jaar gaat Benzokarim samen met andere makers op zoek naar zachtheid in de stad: “Dat kan niet zonder kritiek. Ik wil de vinger op de zere plek leggen.”

  • Socioloog Floris Mosselman over gewelddadige jongeren: “Overschrijd je een morele grens, dan moet dat bestraft”

    • Samenleving en zorg

    Welke verschillen zijn er tussen Rotterdamse jongeren die geweld plegen en gewelddadige jongeren uit de Biblebelt? Socioloog Floris Mosselman deed er onderzoek naar. Een interview over de code van de straat en hoe we geweld onder jongeren kunnen oplossen. “In Rotterdam gaan ze van hulpverlener naar hulpverlener, waardoor adviezen en hulp niet echt aankomen.”

  • In de bieb ben ik meer op m’n gemak dan in een hip café − alleen die openingstijden

    • Kunst en Cultuur

    Hoera! Vanaf 1 mei kunnen alle Rotterdammers gratis lid worden van de bibliotheek. Hard nodig in een stad waar één op de vijf inwoners laaggeletterd is. Biebliefhebber Bas Keemink ziet nog wel wat verbeterpunten: ruimere openingstijden bijvoorbeeld.

  • De Amsterdamse vriendengroepen van filmmaker Olivier S. Garcia keken unaniem op naar één rapper: Feis

    • Kunst en Cultuur

    In de documentaire Feis Forever komen de jeugdvrienden van de rapper aan het woord, wat een persoonlijk portret oplevert. “Zij waren er allemaal bij toen hij met muziek begon en stonden tot de laatste nacht aan zijn zijde. Niemand kon zijn reis in de muziek beter beschrijven.” Filmmaker Olivier S. Garcia over de verbindende kracht van hiphop.

  • Punk’s not dead in Rotterdam

    • Kunst en Cultuur

    Punkliefhebbers Timo Croes en Gary van Niks hadden genoeg van het reizen naar Amsterdam of Antwerpen voor punkconcerten en richten Nospray op, een organisatie die punkbands naar Rotterdam haalt. “Uiteindelijk zijn we het maar zelf hier gaan organiseren.”

  • Fijt & Fictie is een plek om (veilig) op je bek te gaan als cabaretier

    • Kunst en Cultuur

    Nederland-cabaretland heeft een schitterend gebrek: tussen al dat professioneel gebulder door, zijn er nauwelijks plekken om veilig repertoire te testen, op je bek te kunnen gaan, bij voorkeur tegenover een toegeeflijke zaal. Fijt & Fictie probeert hier verandering in te brengen, ondervond Bas Keemink. 

  • Studenten, hou de EUR een spiegel voor en eis een debat

    • Wetenschap en onderwijs

    Een nieuw dieptepunt in het tegenwerken van studentendemonstraties, volgens Bas Keemink: vlak voor een aangekondigd studentenprotest sluit de Erasmus Universiteit al haar vestigingen. Niettemin betreurt Keemink ook de “nogal overdreven” reactie van de studenten: ze willen geen debat, maar een revolutie. Een opinie.

  • Racisme, geweld en onnodig isoleren in Detentiecentrum Rotterdam

    • Vluchtelingen

    In het Detentiecentrum Rotterdam wachten zo’n driehonderd mannen zonder verblijfspapieren op uitzetting. Ze hebben te maken met onnodige visitaties, racisme, lockdowns en geweld. “We maken een instantie gespecialiseerd in gevangenissen en strafrechtelijke vervolging verantwoordelijk voor deze mensen.”

  • Tim Hartog begon in kroegen waar stamgasten niet op comedy zaten te wachten, nu verkoopt hij Oude Luxor uit

    • Kunst en Cultuur

    Volgens de Rotterdamse comedian Tim Hartog leeft comedy meer dan ooit in de Maasstad. Vers Beton sprak hem over hoe hij optredens bij elkaar moest scharrelen en nu volle zalen trekt in het Oude Luxor, Rotterdamse humor en zijn Rijnmondse oudejaarsconference.