Het is moeilijk voor te stellen in een stad die meer weg heeft van een snelweg, maar een eeuw geleden kende Rotterdam ontelbare levendige, publieke ruimtes. Er werd gewandeld, een praatje gemaakt en verliefd rondgefietst. Hoe konden die ruimtes veranderen in zielloze plekken, geheel in dienst van vervoer? En welke rol speelde de politie hierin? Socioloog Jim van Hagen nam een duik in de geschiedenis.
Wie weleens demonstreert kan zomaar in een protestmenigte denken: ‘Daar staan we weer.’ Toch is juist nu het moment om de straat op te gaan voor onze democratie en rechtsstaat. Maar je kan ook andere dingen doen. Lid worden van een politieke partij, bijvoorbeeld. Eeva Liukku: “Als lid kun je de politieke koers van een partij bepalen.”
Dit nooit weer, was de belofte na het toeslagenschandaal. Maar burgers vertrouwen is lastig voor ambtenaren. Dat blijkt wel uit de hersteloperatie voor toeslagenouders – deels een taak van de gemeente – die óók dreigt te mislukken. Wie kan het vertrouwen tussen burgers en overheid herstellen? Vers Beton zocht het uit.
Rotterdam is niet de enige stad waar een felle discussie woedt over het bestaansrecht van de luchthaven. In Keulen bouwden ze hun vliegveld om. Daar wordt nu gewerkt, gewoond, gegeten en gedronken. Dat is niet alleen de verdienste van de stad zelf. Wat hebben de bank, Ikea en Schumacher’s Formule 1-wagens hiermee te maken? En wat kan Rotterdam ervan leren?
Het Rotterdamse Jaar van de Vrouw biedt volgens Abe Minnema genoeg evenementen om je steun voor de goede zaak te laten zien: gelijke rechten voor iedereen. Dus ga dansen op Fem Fest, bezoek de Dolle Kavita Talkshow of ga naar die lezing over baanbrekende vrouwelijke fotografen. “Je hebt een heel jaar de tijd, dus geen smoesjes meer.”
Geen huisarts kunnen vinden, minder trams, slechte onderwijsresultaten, geen kunst en cultuur in de buurt: waar je woont bepaalt je kansen. En in Rotterdam groeit die kansenongelijkheid; armere wijken leveren in, terwijl rijke buurten hun voorzieningen behouden. Matin Daftari: “Het beleid van ons stadsbestuur versterkt de segregatie en ongelijkheid alleen maar.”
Stine Jensen is bijzonder hoogleraar Publieksfilosofie aan de Erasmus Universiteit. Vers Beton interviewde haar over Bokito, filosoferen met kinderen en de samenwerking met rapper Adison. “Hij heeft mij een andere blik op de stad Rotterdam gegeven.”
Geen zin om komende Museumnacht aan te sluiten in de rij voor een glimp van wat beeldende kunst? Pieta Verhoeven biedt de oplossing: bezoek een museumwoning. Tussen alle hectiek in het kunst- en cultuurgewoel van de reguliere musea is het een baken van rust.
Wie denkt dat de raison d’être van Rotterdam The Hague Airport pas recentelijk wordt betwist, heeft het mis. Al eind jaren ‘80 lag er een doortimmerd plan om de luchthaven te verplaatsen voor een chique woonwijk. Hoe liep dat af? En wat zegt dat over de toekomst van het vliegveld?
Onlangs werd bekend dat Rotterdam als eerste stad van Nederland een openbaar lobbyregister krijgt. Heeft dat wel zin? Want de gemeente houdt ook al jaren het bestaande geschenkenregister niet bij, ontdekte Vers Beton.
Schulden, alcohol- en drugsgebruik, een slechte gezondheid en geen sociaal netwerk. De verhalen van eenzaam overledenen zijn vaak schrijnend, maar het is nooit één type mens dat eenzaam sterft. Stichting de Eenzame Uitvaart bewijst deze personen de laatste eer.
Angst voor de vreemdeling is in het huidige politieke klimaat prominent aanwezig. Die angst neemt af als stedelingen nieuwkomers ontmoeten via werk, sport of andere activiteiten. Architect Floor van Ditzhuyzen roemt daarom het experiment Dorpsplein Marconi. “Het is een plek om te ont-vreemden.”
Auteur:
Floor van Ditzhuyzen
Gepubliceerd op:
Beheer cookie toestemming
Wij gebruiken cookies om informatie over je apparaat op te slaan en/of te raadplegen. Als je geen toestemming geeft, kan dit gevolgen hebben voor het gebruik van de site.
Functioneel
Altijd actief
De technische opslag of toegang is strikt noodzakelijk voor het legitieme doel het gebruik mogelijk te maken van een specifieke dienst waarom de abonnee of gebruiker uitdrukkelijk heeft gevraagd, of met als enig doel de uitvoering van de transmissie van een communicatie over een elektronisch communicatienetwerk.
Voorkeuren
De technische opslag of toegang is noodzakelijk voor het legitieme doel voorkeuren op te slaan die niet door de abonnee of gebruiker zijn aangevraagd.
Statistieken
De technische opslag of toegang die uitsluitend voor statistische doeleinden wordt gebruikt.De technische opslag of toegang die uitsluitend wordt gebruikt voor anonieme statistische doeleinden. Zonder dagvaarding, vrijwillige naleving door uw Internet Service Provider, of aanvullende gegevens van een derde partij, kan informatie die alleen voor dit doel wordt opgeslagen of opgehaald gewoonlijk niet worden gebruikt om je te identificeren.
Marketing
De technische opslag of toegang is nodig om gebruikersprofielen op te stellen voor het verzenden van reclame, of om de gebruiker op een website of over verschillende websites te volgen voor soortgelijke marketingdoeleinden.