Ga naar de inhoud

Jonasz Dekkers

Links

Jonasz Dekkers (27) is journalist bij NRC, waar hij voornamelijk over het nachtleven en filosofie schrijft. Hij komt uit Overschie en studeerde filosofie, psychologie en politicologie.

Berichten van Jonasz Dekkers

  • Laten we met z’n allen eens gierend hard huilen om het hart van Rotterdam

    • Architectuur en stedelijke ontwikkeling

    Jonasz Dekkers staat stil bij het bombardement dat het hart uit onze stad rukte. Volgens hem heeft Rotterdam wél een hart, zelfs duizenden. Hij gunt het ons eens ‘diep te huilen’ om onze saamhorige liefde en trots voor de stad.

  • Rotterdam heeft in hiphop haar hart gevonden

    • Kunst en Cultuur

    Stijgende temperaturen, een smeltend ontwakende stad, zoemende terrassen en de muziek van Winne in je oor. ‘Zomerdier’ Jonasz Dekkers heeft de lente in zijn bol. Lees zijn ode aan hiphop en aan Rotterdam in de zomer.

  • Hiphophuis trekt in bij Melly: “We merkten al snel, dit is goed, dit past”

    • Kunst en Cultuur

    Na twaalf jaar in het iconische Schieblock, moet het Hiphophuis verhuizen. Reden: een ‘marktconforme’ huurverhoging van 40%. Vers Beton sprak Aruna Vermeulen, directeur van Hiphophuis en Gabi Ngcobo, kersverse directeur van Kunstinstituut Melly, die in mei huisgenoten worden op de Witte de With. “Eigenlijk is onze verhuizing een powermove.”

  • De morele ondergrens van de gemeente ligt lager dan je denkt

    • Politiek

    Jonasz Dekkers windt zich op over hoe Rotterdam met dakloze mensen omgaat. Beboeten, uitzetten en een Top 29 maken van degenen die de meeste overlast geven, hij vindt het een grof schandaal. 

  • Wie wordt onze nieuwe burgemeester? Vers Beton bespreekt 10 kanshebbers – ook de onwaarschijnlijke

    • Politiek

    Nu Aboutaleb zijn vertrek als burgemeester van Rotterdam heeft aangekondigd, vallen er verschillende namen. Aan wie draagt hij zijn ambtsketen over? Vers Beton bespreekt veel genoemde kanshebbers en minder voor de hand liggende kandidaten.

  • Hoe Millennials en Gen-Z de kunstmarkt gaan veranderen

    • Kunst en Cultuur

    Millennials en Gen-Z zijn de nieuwe generatie kunstkopers. Ze zijn niet vermogend, maar dat geeft niet: ze gaan voor betaalbare kunst, online. Jonasz Dekkers sprak met een ondernemer die samen met een compagnon deze affordable art aan de man brengt en opkomende kunstenaars naar een hoger plan wil tillen.

  • The Niteshop: aan de randen van de samenleving creëren skills en sauce ongekende waarde

    • Kunst en Cultuur

    The Niteshop opereert in de ruimte tussen de systeemwereld van heidagen en brainstormsessies en de randen van de samenleving. Volgens oprichter Malique Mohamud is het het eerste researchcentrum dat de buitengewone waarde van migrantenwijken voor het voetlicht brengt. Een interview over Sauce, fringe en ontregelen.

  • Same shit, different night: de Rotterdamse nacht moet steeds haar oude jas aan

    • Kunst en Cultuur

    Nieuw is in Rotterdam vaak oud. Nieuwe appartementen in oude schoolgebouwen, nieuwe ‘culturele broedplaatsen’ in oude loodsen, nieuwe clubs in oude clubs. Oude wijn in nieuwe zakken, helemaal in de Rotterdamse nacht. Die moet noodgedwongen steeds weer haar oude jas aan. Same shit, different night, aldus Jonasz Dekkers.

  • De nacht heeft te weinig inspraak in de herontwikkeling van gebieden in Rotterdam

    • Kunst en Cultuur

    Jonasz Dekkers woonde een programma van AIR en N8W8 bij over hoe de stedelijke ontwikkeling zich verhoudt tot het nachtleven in Rotterdam.

  • Juist in de ‘achterstandswijken’ zit waarde, creativiteit en oneindige kennis

    • Kunst en Cultuur

    De samenkomst op pleintjes en in buurtwinkels is van onschatbare waarde voor de lokale maatschappij.

  • Waarom je niet zou moeten willen stelen bij de Albert Heijn, maar het toch doet

    • Samenleving en zorg

    Het menselijk contact verdwijnt steeds meer uit de publieke ruimte, terwijl dit cruciaal is voor onze normen en waarden, betoogt Jonasz Dekkers.

  • MONO’s closing party liet zien hoe de klager regeert

    • Kunst en Cultuur

    Het afsluitingsfeest van club MONO was er een voor in de boeken maar toont ook waarom er alleen maar plekken verdwijnen in het Rotterdamse nachtleven.