Ga naar de inhoud

Teun van den Ende

Links

Teun verwondert zich elke dag weer over de Rotterdamse obsessie met bouwen. Die bouwdrift levert geregeld spektakel op. Maar hoe meer de stad bezig is met haar reputatie als Architectuurstad, hoe minder aandacht er is voor de belangrijkste Rotterdammers: de bewoners.

[email protected]

Berichten van Teun van den Ende

  • Hoe de gemeente met nieuw beleid weer grip op maatschappelijk vastgoed wil krijgen

    • Architectuur en stedelijke ontwikkeling

    De gemeente bezit te weinig maatschappelijk vastgoed om in de behoeften van een groeiende stad te voorzien en huurt daarom panden van particulieren. Door het beleid te wijzigen probeert Stadsontwikkeling meer grip op het vastgoed te krijgen. Dat gaat niet zonder horten of stoten.

  • Oproep! Ben je omwonende van RTHA? Vul dan onze enquête in

    • Vers Beton

    Vers Beton start in samenwerking met RTV Lansingerland een onderzoek naar de publieke opinie over het vliegveld Rotterdam The Hague Airport. Woon je in Schiebroek, Hillegersberg, Overschie of Lansingerland? Dan zijn wij benieuwd naar jouw mening!

  • Hoe is het met de nieuwe Nederlanders aan boord van cruiseschip Silja Europa?

    • Zorg en Welzijn

    Al bijna twee jaar verblijven ruim 1.800 statushouders op cruiseschip Silja Europa in Rotterdam. De omstandigheden op het schip zijn slecht. Teun van den Ende maakt zich zorgen.

  • Maatschappelijke ambities vallen in het water bij het vernieuwde Havenziekenhuis

    • Architectuur en stedelijke ontwikkeling

    Het Havenziekenhuis werd in 2018 aangekocht door Vervat Vastgoed, dat het ziekenhuis nu wil slopen om er twee torens voor in de plaats te bouwen. Die zouden, naast honderden woningen, ook maatschappelijke functies krijgen. Maar aan die gemeentelijke ambities wordt nu nauwelijks invulling gegeven.

  • Deze Keulse wijk was vroeger een luchthaven – wat kan Rotterdam daarvan leren?

    • Architectuur en stedelijke ontwikkeling

    Rotterdam is niet de enige stad waar een felle discussie woedt over het bestaansrecht van de luchthaven. In Keulen bouwden ze hun vliegveld om. Daar wordt nu gewerkt, gewoond, gegeten en gedronken. Dat is niet alleen de verdienste van de stad zelf. Wat hebben de bank, Ikea en Schumacher’s Formule 1-wagens hiermee te maken? En wat kan Rotterdam ervan leren?

  • Eind jaren ‘80 waren er al plannen om Rotterdam The Hague Airport om te bouwen tot woonwijk

    • Stedelijke ontwikkeling en architectuur

    Wie denkt dat de raison d’être van Rotterdam The Hague Airport pas recentelijk wordt betwist, heeft het mis. Al eind jaren ‘80 lag er een doortimmerd plan om de luchthaven te verplaatsen voor een chique woonwijk. Hoe liep dat af? En wat zegt dat over de toekomst van het vliegveld?

  • “Er zat een slapende cultheld in hem” – architectuurhistoricus Wouter Vanstiphout over Carel Weeber

    • Architectuur en stedelijke ontwikkeling

    Historicus Wouter Vanstiphout schreef een biografie over architect Carel Weeber, die 2 februari overleed. Hij ontdekte talloze kwaliteiten in zijn woongebouwen, zoals de Peperklip en Pompenburg. Het zijn “gebouwen die men nu niet meer maakt”, en die we daarom moeten koesteren.

  • Met de renovatie van de Ungerpleinflat schieten de meeste Rotterdammers niks op

    • Architectuurkritiek

    Rond de jaarwisseling kwamen er weer 49 woningen bij in Rotterdam: hoera! Elk nieuw woongebouw haalt immers beetje bij beetje de druk van de woningmarkt. Als het aanbod tenminste ook aansluit op de vraag. Hoe zit dat bij deze 49 woningen?

  • Verkoop kunstenaarsatelier Kunst en Complex: de gemeente ging eens niet voor de winst, maar zet nu wel de verhoudingen in M4H op scherp

    • Architectuur en stedelijke ontwikkeling

    Met de verkoop van een karakteristiek fabriekspand aan de Keileweg geeft de gemeente de gebiedsontwikkeling in M4H een slinger. Het pand gaat naar de projectontwikkelaar met het meest creatieve plan. Maar de huidige huurders – kunstenaarsvereniging Kunst & Complex – werden hier niet bij betrokken en dwarsbomen nu de benodigde vergunning. Wat gaat de gemeente doen?

  • Het Schiekadeblok is dood, lang leve het Schiekadeblok!

    • Architectuur en stedelijke ontwikkeling

    De één ziet een Schiekadeblok dat as we know it op sterven na dood is, de ander kijkt reikhalzend uit naar de glorieuze renaissance ervan. Hoe staan de zaken er nu voor op de zwaarst bevochten plek in de binnenstad? Welke bouwactiviteiten staan op de rol, wie profiteert ervan en wie ondervindt vooral de negatieve gevolgen? 

  • In de woontoren Huis op Zuid weten huurders van elkaar hoeveel ze verdienen

    • Architectuurkritiek

    Voor bewoners ten noorden van de Maas draagt Rotterdam-Zuid nog altijd het stigma van arm en achtergesteld. Nieuwbouw moet de aantrekkingskracht vergroten, zoals de woontoren ‘Huis op Zuid’. Zorg-, politie- en onderwijspersoneel met een niet al te platte beurs kreeg voorrang op een huurwoning. Is dat voor herhaling vatbaar? En wat heeft het gebouw allemaal te bieden?

  • Boijmans: er zijn nog genoeg hordes te nemen

    • Architectuur en stedelijke ontwikkeling

    Ervan uitgaande dat het Boijmans in 2030 weer opengaat, is de verbouwing nu grofweg halverwege. Voor het eerst sinds het museum vijf jaar geleden de deuren sloot, ligt er een plan met een deugdelijke doorrekening. Tussen gemeente, museumdirectie en Mecanoo is, na veel gesteggel, de kou weer uit de lucht. Waar komt dat nieuwe optimisme vandaan?