Een interview over institutioneel racisme en hoe mensen van kleur benadeeld worden door woonbeleid: “In sommige buurten is het beleid erop gericht dat er vooral witte mensen blijven wonen.”
Is het einde van Rotterdam als autostad nabij? Om de knellende mobiliteit in Rotterdam onder de loep te nemen, doet de gemeente mee aan een onderzoek naar autoluwe steden.
Om de enorme schaarste op de woningmarkt te lijf te gaan wil de gemeente de komende jaren meer commerciële huurwoningen laten verrijzen. Vooral in de Oostflank, tussen Alexander en Zuidplein, moet veel gebouwd worden.
Torenhoge huren met schimmige community- en servicekosten, een bouwput voor de deur, lekkages en een huisbaas die niet thuis geeft. Toch durven huurders in de vrije sector niet snel te klagen, omdat ze zo afhankelijk zijn van hun verhuurder. Maar het kan wel degelijk helpen. Lees het onderzoek van Teun van den Ende.
De gemeente wil van Rotterdam waar mogelijk een 30 kilometerzone maken. Dat vergt een geheel nieuwe weginrichting waarbij de auto steeds minder de norm is. De vraag rijst: aan wie behoort de openbare ruimte toe?
Het laatste plekje in hartje Katendrecht is gekaapt: nieuwbouwproject Havenkwartier is opgeleverd. Het imposante, antracietgrijze gebouw herbergt tweehonderd woningen. Maar wat voegt het toe aan de Kaap? En voor wie is deze community eigenlijk bedoeld?
Mark Cridge, directeur van de National Park City London Foundation, weet: ook steden kunnen ecologisch extreem divers zijn. Dus waarom zouden zij niet het predikaat Nationaal Park verdienen? Teun van den Ende sprak Cridge over opnieuw verbinden met de natuur en de belangen van gemeenschappen daarbij.
De stijgende huurprijzen in de commerciële sector maken van Rotterdam steeds meer een expatstad. Voor wie niet van plan is hier lang te blijven, kwam er de afgelopen tien jaar veel aanbod bij, onder de naam short stay. Waarom is de hotelachtige woning zo in opkomst en wat vindt de gemeente ervan?
Studio Stadmaken is terug! Op het Stadmakerscongres van 17 november bundelen Vers Beton en OPEN Rotterdam weer hun krachten. In twee talkshows praat journalist Sanne Poot met verschillende gasten over de ‘participatie burn-out’ en hoe de jongerencultuur onder druk staat in een aangeharkte stad.
Flexwoningen worden geframed als een vernieuwend woonconcept. Als tijdelijke woningen bieden ze soelaas voor urgent woningzoekenden, meestal in de sociale huursector. Hoe ziet flexwonen er concreet uit? Hoe klein woon je dan? En zijn flexwoningen écht een oplossing?
Rotterdam is dé hoogbouwstad van Nederland. Toch staat die hoogbouw de laatste tijd ter discussie, onder meer door stijgende bouwkosten en een groeiende kloof tussen arm en rijk. Ook tijdens het Hoogbouwdebat rees de vraag: hoe haalbaar is hoogbouw nog?
Opinie over Rotterdamse hoogbouw. Hoogbouw lijkt steeds meer een elitair verschijnsel, slechts bestemd voor de happy few. Eeva Liukku vraagt zich af: waar bouwen we nou een stad voor, de inwoners of het plaatje?
Auteur:
Eeva Liukku
Gepubliceerd op:
Beheer cookie toestemming
Wij gebruiken cookies om informatie over je apparaat op te slaan en/of te raadplegen. Als je geen toestemming geeft, kan dit gevolgen hebben voor het gebruik van de site.
Functioneel
Altijd actief
De technische opslag of toegang is strikt noodzakelijk voor het legitieme doel het gebruik mogelijk te maken van een specifieke dienst waarom de abonnee of gebruiker uitdrukkelijk heeft gevraagd, of met als enig doel de uitvoering van de transmissie van een communicatie over een elektronisch communicatienetwerk.
Voorkeuren
De technische opslag of toegang is noodzakelijk voor het legitieme doel voorkeuren op te slaan die niet door de abonnee of gebruiker zijn aangevraagd.
Statistieken
De technische opslag of toegang die uitsluitend voor statistische doeleinden wordt gebruikt.De technische opslag of toegang die uitsluitend wordt gebruikt voor anonieme statistische doeleinden. Zonder dagvaarding, vrijwillige naleving door uw Internet Service Provider, of aanvullende gegevens van een derde partij, kan informatie die alleen voor dit doel wordt opgeslagen of opgehaald gewoonlijk niet worden gebruikt om je te identificeren.
Marketing
De technische opslag of toegang is nodig om gebruikersprofielen op te stellen voor het verzenden van reclame, of om de gebruiker op een website of over verschillende websites te volgen voor soortgelijke marketingdoeleinden.